lördag 21 april 2012

Avatarer på Facebook

En tanke som slagit mig ofta, när jag sett på bloggar om avatarer som sprider sin dynga om SL på FB..

För det första så förstår jag inte varför det finns avatarer på FB.
För det andra så förstår jag inte varför man ska ha ungefär samma vänner (avatarer) på FB som man har på SL.
För det tredje så undrar jag om avatarer är tillåtet på FB.

Är inte FB en RL sida?

Ni som har RL vänner blandat med avatar vänner från SL, då ser väl era RL vänner när en avatar lägger in nåt s.k skit från SL.. Blir inte det lite pinsamt då?
De flesta har väl över 400 vänner på FB – ska alla dessa stackare läsa om en avatars inlägg om SL?
Om det är negativa inlägg med skitsnack om SL så lär det knappast locka nya till Second Life.

17 kommentarer:

  1. enligt det senaste jag hört (som är ett tag sen) så är INTE avatarer tllåtna på FB. man måste ange sanningsenliga uppgifter om riktigt namn etc... en anledning till att jag INTE är på FB för jag ger inte ut mitt rl namn.
    vet att det rensades bland sl avatarer på Fb förra året måna fick sina sl konto på Fb bortagna.
    skitsnack om SL (eller avatarer) på fb tycker jag är lågt lågt lågt... och att ha 400 vänner är väl mest för att visa ohhh kolla så många vänner jag har.... majoriteten känner inte en 10del av de som de har på sin lista, de bara lägger till och lägger till... är så på de flera communities där man kan se andras vänner. sen kommer de till sl och tror att det funkar samma här och klickar på allt och alla för att lägga till vänner. och blir skitsura när man tackar nej haha
    you just cant win either way can you hahaha
    pöss

    SvaraRadera
  2. Bra Blanka! Håller med dig fullständigt. Jag har själv haft rultan på FB, men inaktiverade henne igår kväll, just p.g.a. de orsaker som du skriver.

    Dessutom har jag testat idag med mitt privata FB-konto om jag hade möjlighet att se inlägg med negativa texter om SL och det gick alldeles utmärkt. Har man en öppen vänlista är det inga problem alls att läsa inlägg från den personens vänner som har öppna profiler. Genom att bara söka personens namn som INTE är min vän, kunde jag läsa personens vänners inlägg om bråk i SL.

    Kom inte och gnäll om att det är dåligt med tillskott i SL, vi bidrar själva till att ge SL dåligt rykte, vem vill gå med i något där det verkar bara bråkas?? Tänk på att en hel del av SL-folk använder sina privata profiler och därigenom mixar sina SL- och RL-vänner i FB.

    SvaraRadera
  3. Rena avatarer stämmer inte så bra med de användarvillkor som finns för Facebook.
    http://sv-se.facebook.com/legal/terms
    ( se bl.a. registrering och kontosäkerhet )
    Har man ett eget RL-konto får man inte ha ett avatarkonto för då bryter det antingen förbudet att ha två konton regade för en och samma person eller mot förbudet att ha en påhittad figur ( om RL och avatar anses som två olika ) En avatar på FB blir lite som en slags alt till sin RL-person med en del felaktiga uppgifter.

    Zerozony ...
    som inte har något FB-konto men som kanske gör felen på SL istället. Ingen är perfekt!

    SvaraRadera
  4. En kommentar till :)
    Håller med Vampi också, avatarer är INTE tillåtna på FB. (När jag började skriva min kommentar fanns inte din ännu :))

    Pöss på er båda!!

    SvaraRadera
  5. Hoppla Zero, då bröt jag alltså mot två regler...men nu är Rultan ett minne blott.

    SvaraRadera
  6. Yttrandefrihetsgrundlagen:
    2 kap. Om rätt till anonymitet
    1 § Upphovsmannen till ett radioprogram eller en teknisk upptagning är inte skyldig att röja sin identitet. Detsamma gäller den som har framträtt i en sådan framställning och den som har lämnat en uppgift enligt 1 kap. 2 §. Lag (1998:1439).
    Regler som inte Facebook eller någon annan kan sätta sig över.
    FB kan med fördel användas till sånt material som inte platsar i bloggens profil.

    SvaraRadera
  7. Jag har ett RL-konto och ett för iendi på FB. Jag har inga avatarer som vänner på mitt RL-konto. Däremot RL-vänner som jag träffat i SL. Precis som rultan säger så smyger sig då ibland in kommentarer från avatarer. Att iendi har ett konto beror på att jag ville testa den vägen att nå ut med Transistorn och event på Yadkin.

    Jag har varit beredd hela tiden att kontot ska ryka eftersom det som Zero säger inte är tillåtet. Vad jag har förstått så måste någon anmäla att det är en avatar som har kontot och att samma person har två. Och det har tydligen inte gjorts för mig.

    Eftersom nyttan av FB är tveksam för iendi och jag mest blir upprörd när jag läser statusar så raderar jag kontot. Tack Zero och Blanka för sparken i baken :)

    SvaraRadera
  8. Vanadis.
    Läs även lagen om elektronisk anslagstavla. Titta på PUL som styr Internet hårt. Titta på upphovsrätt och en del annat.

    Facebook kan kanske inte tvinga dig uppge vem du är men de behöver inte "sälja" sin tjänst till dig om du inte godkänner villkoren. Vid registrering gör du detta och då har du gjort ett avtal med Facebook - det gäller.

    Det går att förhandla bort olika rättigheter och det är i princip vad du gör då du godkänner Facebooks användarvillkor.

    Så Facebook kan stänga dig ute från Facebook eftersom du bryter mot det avtal du ingått med FB och detta utan att bryta mot någon lag.

    Zerozony

    SvaraRadera
  9. De har redan försökt en gång och fått ge sig.
    Grundlag går alltid före lag och avtal. Ännu intressantare blir det när Facebooks servrar hamnar i Luleå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar att jag kan anmäla dig Vandis om du tar bort en kommentar jag gör i ditt forum, jag anger givetvis en grundlag som stöd för min anmälan?

      Ditt forum är ditt privata och du ansvarar för det som skrivs där, av dig själv och av andra i kommentarer och därför kan du ta bort saker.

      Facebook räknas inte som något allmänt och därför kan de stänga av dig. Hoppas Bock läser det här så får vi läsa vad en riktig advokat säger.

      Om Facebook inte kan styra vad som läggs ut på Facebook skulle vilken som helst kunna spamma ned det.

      Zerozony

      Radera
  10. Ett intressant faktum är att om du söker på "arabian" i SL-destinationsguide får du idag 142 träffar - otaliga grupper endast för boende i arabländer. Innan upproret i Egypten fick man 3 träffar. Jag har själv blivit hotad av Khadaffianhängare i Second Life när jag bar Khadaffi mördare-tshirten.
    Utan anonymitetens skydd i SL och i andra fora hade inte revolutionerna i arabvärlden varit möjliga. Svenska underrättelsetjänst och UD försåg frihetskämparna med svensk teleutrustning för ändamålet med grundlagen som skydd. Ingen får luska i svenska servrar på ambassaderna som är svensk territorium och där svensk lag gäller

    SvaraRadera
  11. Svensk polis får titta i svenska servrar om ett brott begåtts. Yttrandefrihet är inte samma sak som ansvarsfrihet.

    Du skriver att det finns ett fall där Facebook fått backa i en avstängning. Skriv ut ref. till det rättsfallet.

    Hur gällde nu yttrandefriheten för din blogg?
    Har du rätt att förgranska inlägg där? Är inte det en slags censur? Och om du tar bort något, är inte detta censur fullt ut?


    zerozony.

    ( Jag hoppas fortfarande att Bock vill kommentera detta )

    SvaraRadera
  12. Ursäkta, var det inte FB vi diskuterade här, hur kom araberna i SL och de svenska ambassaderna in i det hela??

    Jag väntar också på någon som kan det här med lagar, nämligen en utbildad en, Bock snälla!!!

    SvaraRadera
  13. Med tanke på några av deltagarna i denna diskussion hade jag tänkt hålla mig utanför, men eftersom jag nu blir ombedd att uttala mig så...

    För Facebook gäller de regler som Facebook har ställt upp, dvs. att man uppger sin riktiga identitet. Eftersom ingen - normalt - har två identiteter så kan man givetvis inte heller ha två Facebook-konton. zerozony har gjort en fullständigt korrekt sammafattning av det regelverk som gäller.

    Deb svenska yttrandefrihetsgrundlagen har inte ett smack med Facebook att göra och kan på intet vis användas eller åberopas för att tänja på deras regler.

    Den enda anledningen till att det fortfarande förekommer avatarer och andra oriktiga konton på Facebook är sannolikt att företaget inte hinner med att kontrollera och rensa upp.

    Vill någon ha en sida på Facebook under något annan identitet än sin riktiga erbjuder företaget s.k. fan-pages för detta ändamål.

    SvaraRadera
  14. Blanche, kan du ge exempel på vilka bloggar du menar när du skriver att du sett inlägg: "på bloggar om avatarer som sprider sin dynga om SL på FB.."

    Jag frågar för jag tänkte föra ett allmänt resonemang om FB och sl och avatari-dentiteter och FB-identiteter.

    SvaraRadera
  15. http://sl-gittrika.blogspot.se/2012/02/hur-ser-ett-troll-ut.html

    http://apmel.blogspot.se/2012/04/fegt-pahopp-pa-bock.html

    http://apmel.blogspot.se/2012/03/nytt-svenskdrama-i-sl.html

    -Finns säkert fler, men det är dessa jag har i bakfickan just nu..

    SvaraRadera
  16. Ok, tack visste jag ju iofs sig men glömde...

    SvaraRadera