söndag 15 april 2012

Intervju med Bock McMillan


Blanche Argus: Är vi hemma hos dig?
Bock McMillan: Välkommen! Ja, du är på Southern Charm.
Blanche Argus: Tack... första gången jag är här :)
Bock McMillan: Kul att du kunde komma då. Ta en drink vetja, det är ju du som bjuder ;) Tack för presenten.
Blanche Argus: ..och det är första gången vi träffas på tu man hand efter så många år. ja, tack :)
Bock McMillan: Ja, det är det nog. Oftast har det varit på någon tillställning.

Blanche Argus: min första fråga till dig är.. Vad är din bästa sida ?
Bock McMillan: Min bästa sida - och min sämsta - är att jag har bestämda uppfattningar och kan uttrycka mig. Jag har ett patos för rättvisa ...och fullkomligt hatar se orätt begås.
Blanche Argus: vad är rättvisa för dig?
Bock McMillan: Rättvisa är inte enkelt att förklara i alla detaljer men grundläggande är för människors lika värde, oavsett kön, etnicitet, hudfärg, funktionshinder eller sexuell läggning. Likabehandling.

Blanche Argus: du är 5 år på SL, vad är det bästa med SL för dig?
Bock McMillan: Människorna. Relationerna man bygger upp.
Blanche Argus: vad är du bäst på här?
Bock McMillan: Inget egentligen.
Blanche Argus: bygger du?
Bock McMillan: Andra bygger hus, jag bygger relationer ;) Hela min familj bestod tidigare av ganska avancerade byggare. Jag bygger ibland i liten skala men bara småsaker, inga byggnader eller miljöer.
Blanche Argus: har du haft någon mentor i början, eller lärde du dig allt själv?
Bock McMillan: mina vänner lärde mig allt. De var väldigt tålmodiga och det är därför jag försöker hjälpa till när jag kan.

Blanche Argus: vad gör du helst idag efter 5 år?
Bock McMillan: detsamma som alltid, pratar med mina vänner, skapar relationer antingen tillsammans med många eller på en-och-en. Vissa blir naturligtvis viktigare och kommer närmare än andra, men det är ju ganska naturligt. I grunden gillar jag mina medmänniskor och deras olikheter. Det är kanske därför jag har så svårt att förstå varför jag retar en del till vansinne. Mina intentioner brukar vara de bästa LOL.
Blanche Argus: varför tror du att du retar en del?
Bock McMillan: Du får fråga dem istället.

Blanche Argus: till en annan fråga.. vad är det för projekt, som du och NEO ska göra?
Bock McMillan: Hemlis ännu så länge, så jag svarar inga kommentarer. Vi håller på att utarbeta det, inte färdigtänkt.
Blanche Argus: ok.. Vad skulle du helst vilja göra/fungera som här på SL.. manager?
Bock McMillan: Nä, jag jobbar tillräckligt i mitt första liv, jag vill inte ha jobb här också.
Blanche Argus: ingen dröm?
Bock McMillan: Just nu läker jag ..drömmarna får komma sedan. Jag tar dagen som den kommer, hoppar in på uppdrag ibland och i projekt ibland, men inget som jag inte ser ett slut på och som jag inte kan fullfölja.

Bock McMillan: Jag har ju haft en ganska lång period där jag inte mått helt bra, då hade jag många humörsvängningar.
Blanche Argus: vad då?
Bock McMillan: När Ars dog, så hamnade jag i en depression, jag medicinerar fortfarande.
Blanche Argus: ja, jag tänkte på det.. medicinerar du fortfarande?
Bock McMillan: Jag mår mycket mycket bättre nu men ett långt tag efteråt svängde det väldeliga .. ja, jag går fortfarande på lyckopiller.
Blanche Argus: hur länge har du tagit detta?
Bock McMillan: Sedan maj 2010 kanske? Jag vill inte ner i den vanmakten och det helvetet igen - aldrig någonsin. Jag tänker så här, om jag hade brutit benet hade jag använt krycka eller käpp så länge jag behövde det ..mina mediciner är min krycka, inget konstigare än så ..fast folk har fördomar mot psykiska svagheter.

Blanche Argus: när dog Ars?
Bock McMillan: 12 mars 2010.
Blanche Argus: det kan kännas som igår va, känslomässigt..
Bock McMillan: ja, ibland är det så ..plötsligt blir saknaden väldigt stor och så ser man något, eller hör något som påminner om honom. Vissa anser att jag ältar min sorg. Jag brukar svara att jag låter den ta den tid jag behöver låta den ta.

Bock McMillan: Några har sagt, att det går inte att älska en annan avatar på riktigt. Jag tror inte man /jag älskar avataren, jag älskar människan bakom. SL för mig handlar väldigt mycket om att delta med sin egen person - tankar, känslor allt.. Kommer det människor som vill spela rollspel är det helt ok, men de ska inte göra det med mig. Jag är Bock, Bock är jag... Alltid och obevekligen.

Blanche Argus: under dina år på SL, vad är ditt bästa minne?
Bock McMillan: När jag förstod att Ars gillade mig tillbaks och när vi gav oss ut på landjakt och när vi hade hittat detta ställe och började jobba här. Vi köpte våra första två parcel här 10000 kvm - januari 2008 sedan köpte vi ett till.. och ett till osv. Ars var vad man brukar kalla för "prim-whore".

Blanche Argus: träffade du honom iRL?
Bock McMillan: nej, men det hade blivit av förr eller senare om inte hans sjukdom och död hade kommit emellan. Vi pratade med varandra i telefon, vi visste hur den andre såg ut ... Det enda vi inte visste om den andre var hur han luktade eller smakade.

Blanche Argus: finns hans släktingar på SL?
Bock McMillan: Nej, de kom in tillfälligt för att vara med under en av minneshögtiderna ..de skapade en avatar som satt samlade 8-10 stycken och följde med i vad som hände. Hans far, mor, två systrar, två bröder och några syskonbarn.
Blanche Argus: är de inte inne alls nu?
Bock McMillan: nej, de har inte varit inne på länge.. jag mejlar med en av systrarna regelbundet. Får veta vad som händer med dem och berättar om mitt och de mina, i både mitt första och mitt andra liv.

Blanche Argus: var Ars din första kärlek på SL?
Bock McMillan: Ja, egentligen. Det var en annan kille ett kort tag, men när jag träffade Ars var det klippt.. som tur var hade vi inte kommit så långt, innan Ars överväldigade mig
Blanche Argus: vad var det hos honom som överväldigade dig?
Bock McMillan: Hans energi, hans glädje, hans skratt var det som först gjorde att jag såg honom.. sedan allteftersom hans klokhet, hans omtänksamhet och hans kärlek.

Blanche Argus: pratade ni på voice?
Bock McMillan: ja, när Ars inte behövde hålla på med sin musik och sitt jobb så. Ars jobbade ju i SL som DJ... hans sista spelning var på Tinas fem års kalas.

Blanche Argus: var träffades ni första gången?
Bock McMillan: Första gången jag såg och hörde honom var på en klubb - som numera är nedlagd sedan länge - som hette DevilsInside. Han var DJ.
Blanche Argus: blev du kär vid första ögonblicket?
Bock McMillan: nästan ögonblickligen tror jag, men jag fattade det nog inte förrän lite senare. Jag har ju nära till mina känslor.. men det växte så det knakade över de första veckorna ...och sedan tänkte jag på honom hela dagarna ...skyndade hem för att logga in och där var han och väntade på mig ;) Det svåraste med att bli ensam var att vänja sig vid att ingen väntade på mig längre ...ingen oroade sig .. ingen fanns där när jag kom in och väntade på just min ankomst. Det var tungt.


Bock McMillan: Nalle står där Ars hade sin landninsplats. Jag fick nallen av hans son Guyke och ställde den där. Han älskade nallar hahaha ..hade visst ett helt litet rum fullt i första livet, berättade systern.

Blanche Argus: nu har det gått 2 år sen Ars försvann.. har du tänkt något på din framtid på SL?
Bock McMillan: inte annat än att jag är fast besluten att stanna kvar tills servrarna hos Linden Lab stängs av.
Blanche Argus: skulle du vilja träffa någon ny så småningom, eller har du lämnat relations sidan här?
Bock McMillan: Jag har alltid tyckt att jag måste bli helt färdig med en relation innan jag söker mig till nästa. Jag har ingen brådska att hitta någon annan, händer det så händer det.

Blanche Argus: vänskap på SL vad är det för dig ?
Bock McMillan: vänkap handlar om tillit och förtroende, omtanke, att göra kul saker ihop men att intressera sig för människan mer än eventsen. ..att våga och vilja vara ensam med den personen och veta att man kommer att trivas.. ungefär så.
Blanche Argus: har du några krav på vänskap?
Bock McMillan: Att de är ärliga, det är nog det enda "kravet". Jag gillar inte att känna mig manipulerad eller att jag blir "spelad"

Blanche Argus: spelad?
Bock McMillan: ja, vissa anser ju att SecondLife är ett spel, för mig är det blodigt allvar och lika verkligt som allting annat. Vi måste ha samma betraktelsesätt. Vill de rollspela eller betraktar mig som en figur i ett spel som ska underhålla dem går de fetbort. Jag kräver inte av andra att de ska roa mig, det fixar jag själv. De ska vara sig själva, ingen annan. Sedan så kräver jag ju inte att få tillgång till deras namn, adress och personnummer eller telefonnummer, det finns de som gör det...

Blanche Argus: vem är din bästa vän På SL.. kanske dum fråga.
Bock McMillan: jag har några få som jag litar på ungefär lika mycket. Millimina, Butch och Ziggy och mina svågrar i SecondLife, Dej och Drey men de är mer familj än vänner. Sedan har jag flera utanför den kretsen som jag gillar jätte mycket.

Blanche Argus: så nu får jag tacka dig Bock.. Kul att besöka dig efter alla år :)
Bock McMillan: Tack själv Blanche, det var trevligt att prata med dig.. kul att du kunde och ville komma, det var väl på tiden om man säger så..

5 kommentarer:

  1. Tack Blanche, det var trevligt att ha dig där! ;)

    SvaraRadera
  2. Kraamm och tack för att du ville....
    Det var en trevlig kväll ;)

    SvaraRadera
  3. Supernice intervju med intelligenta frågor till min favorit nalle i SL :)
    tack!

    SvaraRadera
  4. En väldigt fin intervju. Den berörde djupt.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. En jättekram från mig till dig Bock!

    SvaraRadera