tisdag 10 april 2012

Intervju med Zerozony


Blanche Argus: så tack .. Heeej
Zerozony: Välkommen till luftballongen.
Blanche Argus: ska jag sitta som en noobie?
Zerozony: Japp, Det är det som gäller här. Vi ser väldigt väluppfostrade ut, det gillar jag.
Blanche Argus: ja, det var en ful soffa, har du gjort den själv? :)
Zerozony: Rivning pågår. Byggde den just nu på ca 2 minuter :) fast ballongen är fin.


Blanche Argus: har du gjort ballongen också?
Zerozony: Ja! Visste först inte vad det skulle bli, lekte bara.

Blanche Argus: ska du flytta?
Zerozony: Jag har hyrt tomt på Yadkin.

Blanche Argus: du är ju bara 1 månad gammal på SL, är du en alt?
Zerozony: Ingen alt, har inga andra, bara döda, jag gillar att döda, oo7 har den rättigheten och jag har iaf en nolla i namnet. Jag har lämnat alla mina gamla liv bakom mig. Det här är en nystart. Jag är transparant den här gången så det är lite annorlunda. Jag är Zerozony. Vilka avatarer någon haft eller vilka altar som använts är ointressant. Det som spelar roll är om en avatar kan kopplas till någon i RL. Är det så är den avataren givetvis mycket trovärdigare än de som inte alls har några kopplingar med RL. Går det att se vem som ligger bakom en avatar så skärper sig de flesta sig mer och tänker efter innan de gör eller skriver olika saker. Zerozony går att koppla till mig RL och därför är den inte alls likadan som de jag haft tidigare. Det här är verkligen mitt andra liv i Second Life. Det var den korta förklaringen på läget ;)

Blanche Argus: ja ok.. nu till frågor om My.2Life ditt forum.
Zerozony: Nu blir det intressant :)
Blanche Argus: Vad är tanken - målet? Varför startade du upp det?
Zerozony: Kommunikation är viktigt, det tar bort missförstånd. Det är också viktigt att dela kunskap, ett forum har fördelar mot en blogg eftersom det ger en viss struktur. Tröskeln för ett forum är högre än en blogg men kan någon lära sig hur en viewer för SL fungerar så är det inga problem. Det går att lägga en fast signatur och där kan man ha en länk till sin blogg. Det är alltså även ett sätt att få mer trafik till bloggar. Och nya har ett ställe att hämta infot från. Sedan har det sökfunktion och en del filter så det går lätt att välja ut information. Den personliga interna mailen kan kopplas mot grupper av medlemmar. Målet är ett livligare SL, på den svenska delen.

Blanche Argus: Är det några som anslutit sig?
Zerozony: Ja, det är några av mina vänner, två helt okända och så du och Gittrika av de kända. Men det går sakta, det är 10 nu. Men fler har besökt. Öppnade upp hela forumet så vem som helst kan läsa , även om de inte är medlemmar.

Blanche Argus: kan man lägga in events?
Zerozony: Är du medlem kan du lägga in events. Annars kan du bara läsa.

Zerozony: Om du vill ta upp något ämne eller liknande så är det bara att skapa en tråd för det. Det finns också en internpost så att medlemmar kan skicka info mellan varandra, där fungerar det också att skicka filer. Informationen krypteras så ingen kan tjuvläsa, inte admin ens. Det går också att skapa olika omröstningar där.
Blanche Argus: omröstning för vad?
Zerozony: Omröstningar för vad du vill.
Blanche Argus: ska folk rösta då?
Zerozony: Japp, folk röstar.

Zerozony: Du kan också skapa en egen personsida med lite uppgifter om dig och ett foto. Det är enormt många finesser där så det är kanske fel att rabbla alla direkt. Då kan det verka krångligt.
Blanche Argus: Tror du det kommer att funka med forumet?
Zerozony: Om många blir aktiva i forumet så kommer det att bli en bra kunskapskälla för nya eller för de som vill gå in på nya områden. Det blir också ett sätt att hålla sig uppdaterad. Men registrerar sig för få så fungerar det inte. Därför låter jag det vara uppe i tre månader för att se hur det tas emot. Är det för få registrerade då stänger jag det. Jag har köpt domännamnet och hyrt ett webhotell men används det inte är det ingen idé att lägga pengar på det.
Kanske lägger jag dit en riktig chatt också. Det är en kostnadsfråga eftersom jag får betala för trafikmängd.

Blanche Argus: vad kostar det?
Zerozony: Jag har satt trafikmängden ganska hög så det blir en årskostnad på ca 750 kr. Inte så farligt. Det är därför jag kör en tremånaders testperiod, ingen idé att betala det annars. Jag hoppas att många inser kraften i ett forum. Blir det många som ansluter sig kommer det behövas några som hjälper till med driften. Inte kostnadsmässigt men lite tid.
Blanche Argus: för?
Zerozony: Dels moderering. Det finns lagar som styr elektroniska anslagstavlor och för att kunna hjälpa nya att komma igång. Det får t.ex. inte vara någon hets mot folkgrupp där, ingen uppmaning till brott osv. Men tänker alla på vilka regler som gäller så sköter det sig självt. Den som upplåter den här typen av tjänst har skyldighet att ta bort saker som bryter mot lagar inom skälig tid, det brukar vara inom ett dygn max.

Blanche Argus: ska inte uppehålla dig, tog längre tid än vad vi sagt .. tack för intervju :)
Zerozony: Ok, men jag gillar att informera om forumet så det är ok. Så jag får tacka för chansen att göra det.
Blanche Argus: spännande.
Zerozony: Det är spännande. Jag vet inte om det här har provats mot svenska SL tidigare. Som det är nu kanske en ny behöver leta igenom alla bloggar för att hitta info om något. Finns det en plats som har samlat informationen och sedan har en länk till en viss blogg så är det genast enklare. Det är det som är tanken. Forumet är en extra tjänst och ska inte alls ta över något. Fungerar det riktigt ger den mer besök till bloggar. Så det är värt ett försök iaf.

Zerozony: Nu till festligheter, sköt om dig. Vi syns Blanche och kanske kan vi ta en uppföljningsrapport efter en tid.
Blanche Argus: ja gärna.

1 kommentar:

  1. Zerozony: Det är spännande. Jag vet inte om det här har provats mot svenska SL tidigare.

    Jodå, Zero, ägaren till gamla Second Sweden hade ett forum uppe en längre tid. Det vände sig till alla. Det var ganska välbesökt. Även en ägare till en annan svensksim på den gamla "goda" tiden hade ett forum, men det var mest för de som bodde på hans sim.

    SvaraRadera