lördag 5 maj 2012

Intervju med Zero-Zony om bloggar och identitet


Blanche Argus: Jag visste ju att det var du, skulle skoja lite på bloggen. Du kan ju berätta om dina 2 bloggar.
Zerozony: Prutt-bloggare är ett nytt uttryck. Det stämmer att det är två bloggar just nu. Bock beskrev det bra i en kommentar på din blogg. Den ena är för seriös och den andra för flamsig så tillsammans är det lagomt. Fast det med seriöst bloggande lägger jag av med. Det blir bara missförstånd.
Blanche Argus: ska du?
Zerozony: Ja, skrev om det i sista bloggen på alternativt liv. Det här med identiteter och servrar blev inte alls vad jag trodde . Jag är inte ute efter att kartlägga något men just nu tycks en hel del tro det så, därför är det fel att skriva om att det går. Flamsa går bättre och jag kan det också.

Blanche Argus: varför blev det missförstånd, tror du?
Zerozony: En del är så väldigt misstänksamma mot allt så det första blir nog att de räknar med det värsta. Att beskriva hur något går till eller förklara att det går är då direkt samma sak att göra det. Jag är för mycket för att tala om sånt som jag finner intressant.. Och det blir kanske lite för komprimerat.

Blanche Argus: tror "folk" att du snokar identiteter?
Zerozony: Ja, så är det. Och visst kollades en identitet upp riktigt men det var ingen hemlighet för den. Det var då det blev klart att tittar någon djupt på en så kommer en del annat in också. Och då gick det att se ett system för att göra just id-koll och då skrev jag om det. Samma sak med servern för streaming. IP-nummer är tydliga där - och då skrev jag det. Det är massor med tjänster på nätet som kartlägger dig som besökare så varför inte skriva om att sådant går. Men de som aktivt kör radar med logg och använder utökade tjänster för att se vilka som mer exakt besöker en blogg kartlägger hela tiden, en aning. Det förekommer också att loggar från chatt och IM sparas och det tycker jag är intrång på det privata om det inte sägs till i förväg då. Så jag förstår inte reaktionerna riktigt.

Blanche Argus: du har inte snokat på någon identitet då?
Zerozony: Jo, en identitet kartlades riktigt men det visste den "utsatte" om. Sedan kommer det in info om andra när en ava kollas och det var där det blev klart hur det kan gå till. Det tittades på några avor till ytligt för att se om det skulle gå att köra samma sak och det gör det på väldigt många antar jag. Alla info är borta nu, men metoden finns kvar. Det går att få fram väldigt klara bilder av många om någon vill gör det. Därför försökte jag skriva om vad man ska tänka på för att göra det svårare. Alla uppgifter är intressanta för den som vill kartlägga, exakt allt.

Blanche Argus: hur gör man för att göra det svårare?
Zerozony: I bloggar t.ex. Skriv aldrig om privatliv. Lägg inte ut kort för på byggnader kan det finnas husnummer, det kan vara med ortsnamn på skyltar , affärer osv.. Om någon har en aktiv blogg där det skrivs privat och sedan är aktiv på Facebook, Google + osv och inte skyddar informationen där så blir det väldigt mycket info. Mailadress är också något som kan lämna spår.

Blanche Argus: så folk tror att du är en sån som snokar då.. eftersom du skrev om det?
Zerozony: Ja , det verkar så. Men logiskt sett måste det dummaste en snokare kan göra, vara att tala om att det går och beskriva en del saker som gör det svårare.

Blanche Argus: ska du lägga ner din blogg nu p.g.a detta?
Zerozony: det där med seriösare bloggar är något jag verkligen kört jojo med och det är tydligt att det inte är något som håller.. Det kallas doktorsavhandling och allt möjligt och varför förklara något eller beskriva egna teorier om det bara ger hån och missförstånd. Det är inget att hålla på med. Det som ska skrivas på bloggar ska helst vara lättsmält. Det sista om nya bloggen. Den går helt åt andra hållet. Lite ordbajseri, ordvitsar och annat som läggs i en form och så rör man om.

Blanche Argus: ska du behålla den framöver?
Zerozony: Ja, en blogg utan egentlig mening kan få vara där, om nu ingen vill försöka missuppfatta den ändå. Jag sitter inte och funderar på vad jag ska skriva så särskilt länge med andra ord och det krävs inte heller så mycket av den som läser. Om det krävs tanke kring det som står skrivet ökar risken för missförstånd. Det här är en bra presentation av den nya bloggen, den är helt meningslös. Fast det blir få läsare för det där med drama är konstigt. Blir det liv om något så skjuter besökssiffrorna i höjden trots att alla hatar det och trots att ingen läser det - men nu blev det kanske för mycket tanke igen.. Det är svårt att inte tänka. Därför är det svårt att vara en riktigt godkänd avatar.


Zerozony: Så det blir nu bara utifrån en avatar i Sl som håller allt hemligt för sin avatarförare, trots att det är denne som skriver bloggen åt avataren. Så blir det. Sensationer som att en kubprim har sex sidor kan komma med. Fast det går att tänka för djupt där med för då blir det väl liv att inte ut- och insidan togs med.
Blanche Argus: haha..
Zerozony: jag kan också lova att jag forskar inte kring bakgrunden kring några primar, inte ens phantom.. Eller blir det liv om att jag skämtat om primens privatliv då? Jag ska försöka att inte bli så djup utan bara flyta på ytligheten eller ännu högre upp bland molnen.

Blanche Argus: hur många avatarer har du haft?
Zerozony: Få se nu Sven , och så den där ödlan Ramos - som jag saknar, zerozony är här nu och sedan hade jag ju en väldigt tidigt också och sedan hade jag en kort period med en retava - då var jag riktigt less. Retavan mådde jag så dåligt av så de sparkade jag på fast den var död. Ramos var nog en idealisk avatar, dödar jag Zerozony ska jag absolut reinkanera som ödla. Det känns liksom naturligt. Nu åker jag väl dit för avatarmisshandel, avatarmord - jag är ju en seriemördare.
Fast jag ska ändra mig där också och sluta döda avatarer och istället enbart använda ett gäng hemliga altar för det är tillåtet. Har smygtränat lite med altar.


Blanche Argus: behåll Zero nu :)
Zerozony: Ja, den nollan har nu genomgått lobotomi så han får släpa sig fram i all evighet. Nollan - den vandrande vålnaden. Fast han är inte släkt med Fantomen.


Zerozony: Kan man ha lingonsylt till allt även i Sl, vad tror du om en sån blogg.
Blanche Argus: hahaha.. kalla den för "Lingonsylt"
Zerozony: Genialt det blir nog en sådan! Nu ska jag hoppa ur en stund för Sl så jag får tänka ikapp mig lite.
Blanche Argus: ok tack för intervju.. ska kopiera och fixa nu :)
Zerozony: ha det gott, blanka
Blanche Argus: detsammma.. så hörs vi :)

Till Zero-Zony Zylinder's blogg

1 kommentar:

  1. Bra intervju! Personligen så tycker jag att det är synd att dina bloggar läggs ner efter ett tag (vänder mig till avatarskötaren bakom sven/ramos/zero). Du skriver väldigt bra och tar upp intressanta och relevanta ämnen, så jag önskar att du orkar stå emot ev kritik och fortsätta utan att starta upp nya bloggar om och om igen. Skriv om det som intresserar Dig, vi är ju många som tycker om att läsa om just dina tankar och det du undersöker och fördjupar dig i.

    Mvh Stella

    SvaraRadera