fredag 25 maj 2012

Intervju Perl Hallstrom


Perl Hallstrom: välkommen.
Blanche Argus: Tack, bor du här?
Perl Hallstrom: ja det här är mitt ställe, vi är några svenskar som bor på den här simmen, vi var bara svenskar i början nu är vi 4.

Perl Hallstrom: jag har inte hunnit läsa så många av dina intervjuer så jag vet egentligen inte vilka du intervjuat. Hur länge har du hållit på?
Blanche Argus: det är väl ett bra tag nu..
Perl Hallstrom: det var väl under eran med Svenska ambassaden och Second Sweden.. det var i alla fall då jag började här.. med förhoppningar.. idéer.. drömmar..

Blanche Argus: var du på SRC också?
Perl Hallstrom: nej egentligen inte, men jag hade lite kontakt med ambassaden och var med i lite diskussioner där hur man skulle bemanna den på nåt sätt.. det fanns flera som ville ställa upp.. och hade bara de som drev ambassaden hostat upp lite pengar och betalat så tror jag det hade fungerat. Den finns ju kvar men jag vet inte hur den fungerar står väl där tom antar jag.

Perl Hallstrom: När sjönk Second sweden ner i Vattnet.
Blanche Argus: jag vet inte exakt.
Perl Hallstrom: tragiskt hur som helst ett vackert ställe, som borde ha bevarats.

Blanche Argus: vad har du gjort sen dess?
Perl Hallstrom: jag startade egentligen för att jag höll på med Internet baserade tjänster på ett IT företag.. ville se om Second life var ett fenomen som skulle bli något en ny typ av plattform. Många företag var intresserade. IBM Toyota och även svenksa Telia. Ett nytt sätt att marknadsföra sig kanske, lite 3D värld.. men så blev det inte. Jag gissar att alla företag har dragit sig ur. Vet inte något som satsar på det nu. Det samma gällde ju tidningar och kommuner som Malmö eller t.ex HSB. HSB hade ju en arkitekt tävling på SL. Vet inte egentligen vad som blev resultatet.. Hur som helst försvann de också.. Och IT konsulter som ville bygga världar åt företag och instutioner, nu finns väl en del Universitet m.m.

Blanche Argus: Var det därför du började på SL?
Perl Hallstrom: som sagt jag jobbade med Internet. Är intresserad av olika typ av online spel ..Inte så att jag spelar så mycket själv utan mer intresserad av tekniken och möjligheten bakom, typ World of Warcraft och liknande. SL hade också en intressant lösning.

Blanche Argus: Hur hittade du SL?
Perl Hallstrom: läste på nätet sökte intressanta saker. Gick med gjorde inte så mycket, sen kom ambassaden och media skrev en hel del.. då blev jag lite mer aktiv. I början lärde jag mig bygga, göra script t.o.m skapa skin lite grann. Alltså skapa saker, mest för min egen del för att förstå, men jag hade aldrig riktigt med tid, så sen blev de mer och mer att åka runt och se vackra platser . Möta folk från olika länder.. så har det blivit mer och mer.

Blanche Argus: vad är ditt bästa minne med SL?
Perl Hallstrom: Livet på Second Sweden sitter kvar. Man slog sig ner vid kajen på kafét och chattade... eller också var det nåt party. Ett annat minne är Language lab, de startade upp engelskundervisning här och bjöd in till gratis lektioner, hoppade på förståss. Och var med ett bra tag, en kul grej med fantastiska lärare. Kursdeltagare från hela världen och en pedagogik som byggde på att man besökte olika miljörer och snackade om det. Vi använde förståss Voice.. Lärde mig en massa. Sen är det också intressant med att man använder engelska så mycket mest skrivit, men använt det i alla möjliga sammanhang. Har lärt mig en massa.

Blanche Argus: har du någon dröm som du skulle vilja göra på SL?
Perl Hallstrom: en del drömmar kanske jag redan lever här. Får vara lite annorlunda än jag är i RL... Tar ut svängarna lite mer, träffar folk så mycket lättare. Det andra jag drömmer om är att LIndens ska utveckla SL mer.. ge oss mer möjligheter.
Blanche Argus: som?

Perl Hallstrom: en dröm om ny funktionalitet 3D glasögon. Kinetics som PC spelen använder. Alltså en möjlighet att styra min AVI mer.. lite teknik drömmar alltså. SL har trots allt sett ut lika dant nu under 5 år i princip i alla fall. Det som hänt är att en massa kreativa människor skapat fantastiska miljöer på Lindens plattform. Vilket ju är deras idé. Vi erbjuder plattformen ni skapar innehållet. En sak hoppas jag också på. Det är att Linden skapar ett museum och sparar allt som byggs som är vackert och fantastiskt.

Blanche Argus: vad gör du nu på SL?
Perl Hallstrom: ja har blivit inbjuden till en klubb som en tjej håller på att bygga upp.. ett trevligt ställe att umgås, lära känna folk. Gör inte så mycket hejar mest på. Jobbar en hel del hemifrån, så jag sitter uppkopplad. Tar en paus och kikar in på SL och träffar nån. Gissar att jag är som många här. Alltså har hittat SL som ett sätt att umgås träffa nya vänner.. kul att träffa folk av alla åldrar och nationaliteter... ålder har ju mindre betydles här man väljer vilken ålder man vill vara. Kanske kön också.

Blanche Argus: är du ute bland svenska events?
Perl Hallstrom: nej jag är inte på så många svenska event.
Blanche Argus: varför?
Perl Hallstrom: ja varför. Vet inte egentligen. Tappade lite intresset när SS försvann, sen har jag träffat en del men inga som jag riktigt blivit vänner med. Det var lite mycket raj raj och inte så mycket mer, men jag är fortfarande med i några svenska grupper och får inbjudningar.

Blanche Argus: Tack för intervju. Är det något något som du vill tillägga?
Perl Hallstrom: hm den svåraste frågan.. ja att jag som jag sa drömmer om nästa steg av 3D världar. Antingen från Lindens eller från något annat företag. Skulle vilja uppleva det. Skulle vilja kunna som 70 åring logga in i en 3D värld där jag fick fortsätta att möta nya människor som här fast på ett ännu bättre sätt.

Blanche Argus: Tack för intervju, det var trevligt att träffas :)
Perl Hallstrom: Tack själv det var trevligt och intressant. Kul med såna här initiativ.
Blanche Argus: :)

7 kommentarer:

  1. Simmen där Perl bor är naturligtvis Solace Island och det bor fem svenskar där fortfarande plus nyinflyttade nordbor från Finland.

    SvaraRadera
  2. Intressant intervju, det var trevligt att läsa om en doldis som natutligvis också har sin historia att berätta. Jättekul!

    SvaraRadera
  3. Kul intervju med en erfaren svensk ava som kanske är okänd för många. Intressant med en lite annan inriktning och riktigt spännande att höra om Perls teknik-bakgrund. Personligen blev jag väldigt nyfiken på det där bygget han hjälper till med.
    Bra jobbat, Blanche!

    SvaraRadera
  4. Han har dessutom slagit Apmel i schack. Bara en sån sak!

    SvaraRadera
  5. Mycket trevligt att få läsa om ännu en av de anonyma svenskar som finns runt om i sl! Bra jobbat Blanche!

    SvaraRadera
  6. Tack, och Tack till alla som vill vara med och Tack till alla som varit med på mina intervjuer :)))

    Love you all

    SvaraRadera