tisdag 15 maj 2012

Junivers Stockholm om kommande projekt


Blanche Argus: vad är det för projekt ni gör nu?
junivers Stockholm: theChange heter det. En show som vi började prata om för drygt 2 år sedan. Den är lite som theRings var . Den handlar om världens tillstånd och att vi står inför ett val - vinna eller försvinna :)
Blanche Argus: måste man välja?
junivers Stockholm: Att inte välja är oxå ett val! 2012 är ju världens undergång, säger en del. Om man inte väljer har man valt - om det sen blir vinna eller försvinna får man se så småningom. För mig står det klart att jag hellre väljer, och väljer att vinna - som i detta faller gynnar kommande generationer. Jag är ju farfar så för mig är det lätt att välja "vinna".

Blanche Argus: hur väljer man för att "vinna" ?
junivers Stockholm: Hm... vi får se om det valet fortfarande är aktuellt - så illa är det faktiskt.... vägen till det valet - ojoj... Först får man se till att sätta sig in i problemen, se om det finns lösningar och göra så mycket man kan i sitt eget liv... att förändra sina val, inte minst i vardagen, förändrar ju faktiskt världens tillstånd - vi är alla en del av världen ju. Om alla hade gjort det hade det sett väldigt annorlunda ut.

Blanche Argus: hur?
junivers Stockholm: Växthuseffekten kan man i sin vardag göra en del åt. Man kan köra färre mil med sin bil, åka mer kollektivt - man kan göra av med mindre energi, släcka lampor - även lågenergi lampor som man ju har överallt ;)... Att äta mindre kött är en bra sak. Köttproduktionen är en stor orsak till växthuseffekten... Men växthuseffekten är ju bara ett av de stora hoten. Det finns människor som lever under MYCKET större hot än växthuseffekten - ett hot som dödar mer än 20.000 människor OM DAGEN - nämligen svält. Sen kan man ju försöka göra sin röst hörd i olika sammanhang. Det är det vi gör med theChange.

Blanche Argus: är det temat i kommande show?
junivers Stockholm: Temat i showen är vägvalet - vinna eller försvinna. Försvinner gör man (vi) om vi fortsätter att leva som vi gör, med ett system som vi har. Allt ska drivas med vinst i konkurrens med andra. I en konkurrens får man vinnare OCH förlorare. I ett vettigt system får man bara vinnare!

junivers Stockholm: Showen är inte politisk på det sättet (som jag nu är helt plötsligt) Showen vill få publiken att tänka till lite, men samtidigt hoppas vi att publiken får lite underhållning. Vi i ensemblem vill oxå testa gränserna för vad som är möjligt att göra i SL.
ZMRock är musik från theChange.
http://www.youtube.com/watch?v=0OROiWCfeEA

Blanche Argus: när har ni premiär?
junivers Stockholm: Ingen datum är bestämd. Öppna rep blir det väl om 1-2 månader. Så jag hinner med lite andra projekt emellan :)
Blanche Argus: andra projekt, som?
junivers Stockholm: Andra projekt.... jag ska göra en spelning 19 maj. Det är pengainsamling för svältande barn i afrika. Du ska få info - ett ögonblick. Sen har jag ett spännande samarbete med Jana Kyomoon (Jan Pulsford som spelat en massa år med Cyndi Lauper) Senare i år är det meningen att vi släpper en gemensam skiva. Ett smakprov kan man få här: http://soundcloud.com/janakyomoon/peace-is-a-choice-w-junivers-stockholm-imagine-festival-101010

junivers Stockholm: Här kan man läsa om Jana: http://www.cyndilauperarchive.com/2012/05/archive-interviews-jan-pulsford.html?showComment=1336146382215#c2402665518216691835
Smakprov av Jana´s o min skiva=länk 1. Länk2 om Jana och Cyndi Lauper.

junivers Stockholm: oops - sim restart om 5 min.
Blanche Argus: ja men det kanske räcker :)
junivers Stockholm: visst ! Hoppas du fick vad du ville !
Blanche Argus: ja, annars hör jag av mig om mer :)

junivers Stockholm: Har du sett mina videos?
Blanche Argus: nej, länk.
junivers Stockholm: ICE
http://www.youtube.com/watch?v=kPr-FPLyU4E


Blanche Argus: Tack!
junivers Stockholm: Tack själv ! -Kramis.
Blanche Argus: Kram.
junivers Stockholm: nu loggas vi strax ut

4 kommentarer:

  1. Darling Blanche, Stockholm ska det vara i rubriken jueee - annars var det en mycket intressant intervju, men jag hade inte räknat med annat när jag såg att det var junivers tur! ;)

    *Anonym språkfascist*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Awww - tack Bock ! Det var snällt sagt.
      Ett annat litet fel som smugit sig in är länken till Jana´s och min låt - som är gratis att ladda hem. Här är den:
      http://soundcloud.com/janakyomoon/peace-is-a-choice-w-junivers-stockholm-imagine-festival-101010

      Ha d bra Bock - och blanche

      Radera
  2. ahh nu ser jag.. Tack Bock :)

    SvaraRadera
  3. Så nu har jag rättat lite mer.. :)

    SvaraRadera