måndag 11 juni 2012

Intervju Gojster



Blanche Argus: du fyller 5 år om några dagar.
Gojster Bing: gör jag? det var bra att du påminde mig. Jag brukar annars glömma bort min rezzdag.
Blanche Argus: ska du ha nån fest då?
Gojster Bing: jag vet inte, jag får be någon arrangera en fest åt mig.
Blanche Argus: ja det tycker jag :)

Blanche Argus: vad gör du helst på SL?
Gojster Bing: just nu gör jag inte så mycket. Numera är jag nästan bara online på lördagar och löser melodikrysset. Vi är några som gör det och det är roligt. Skulle jag gå online vid något annat tillfälle hamnar jag på nån fest en stund, annars blir det bara lite slösnack om jag stöter på någon.

Blanche Argus: vad gjorde du tidigare?
Gojster Bing: för ett par år sen tror jag det var, så bodde jag på Solace Island. Och då gjorde jag inget annat än byggde, jag byggde så mycket att RL blev lidande. Jag hann liksom inte med RL. Så jag var tvungen att lägga ner det projektet.
Blanche Argus: vad byggde du?
Gojster Bing: Jag byggde hus och gjorde om min trädgård en massa gånger. Men det första huset som jag satte ut på tomten hittade jag nånstans, tyvärr så brann det upp.
Blanche Argus: brann upp?
Gojster Bing: nästan i allafall. Det fanns en brasa i huset. Och eftersom jag klickar på allt och ska undersöka så upptäckte jag att det fanns ett script i brasan som gjorde att den slocknade om man sa ett ord. Brasan satt ihop med övriga huset så allt försvann. Så jag fick bygga upp ett eget hus.

Blanche Argus: Hur länge bodde du på Solace?
Gojster Bing: Ungefär ett år, lite drygt.
Blanche Argus: var bodde du innan?
Gojster Bing: När jag var ett år tror jag. Då hamnade jag på Second Sweden bland alla andra svenskar. Där hyrde jag hus i olika perioder. Några veckor hade jag en butik där jag var återförsäljare av dom skorna jag har på mig.

Blanche Argus: vad sålde du mer?
Gojster Bing: glasögon tror jag det var. affärerna gick inte så bra. På en månad sålde jag bara ett par skor så jag la ner det. Men det var roligt så länge det varade.

Blanche Argus: nu är du hemlös sa du, vill du inte ha något eget?
Gojster Bing: jag har funderat på det. Jag skulle alltid kunna skaffa något litet, om jag stöter på en fint ställe.

Blanche Argus: Hur hittade du Second Life?
Gojster Bing: Om jag minns rätt var det i samma veva som Carl Bildt gjorde reklam om att Sverige hade en ambassad i SL. Och då gick jag in första gången för att se vad det var.
Blanche Argus: oj var det 5 år sen.
Gojster Bing: minst 5 år, det kan varit längre tid tillbaka, som han pratade om det.

Blanche Argus: vad skulle du helst vilja göra på SL, om du fick välja fritt?
Gojster Bing: Oj, det var en svår fråga. Måste jag svara på den. Jag vet faktiskt inte.

Blanche Argus: Vad är det som är bra med SL för dig?
Gojster Bing: Det som är bra är allt trevligt folk man kan umgås med utan att bry sig om åldersskillnader.
Blanche Argus: kommer du ihåg vilka du träffade först här?
Gojster Bing: Det fanns några som höll till på Second Sweden, vissa har lämnat SL och några har tyvärr lämnat RL också.

Blanche Argus: Fick du hjälp av någon i början?
Gojster Bing: Ingen hjälp alls. Men jag tycker det är roligt att undersöka saker så jag lärde mig efterhand. Jag har ett motto som brukar fungera för det mesta: Try och error. När jag började bygga fick jag lite hjälp. På Solace arrangerades det byggkurser. Ironside Carlberg hade dom. Kay Uggla hade sykurser, som jag försökte mig på med mindre lyckat resultat.

Blanche Argus: hur kom du på ditt namn, Gojster?
Gojster Bing: Jag blev kallad för Göjster när jag gick i gymnasiet och då blev det Gojster.
Blanche Argus: ahaa..

Blanche Argus: vad är ditt bästa minne på SL?
Gojster Bing: Mitt bästa minne är nog Second Sweden-tiden när jag var gift med Arwen Lannock, bara för att reta en massa andra
Blanche Argus: varför?
Gojster Bing: Reta kanske var fel uttryckt men det var vissa som undrade hur det skulle sluta. Jag har alltid tagit SL som en rolig grej och inget allvar. Tyvärr så har det varit en hel del intriger som jag hört, men det tycker jag bara är tråkigt när det går så långt.

Blanche Argus: men varför var ni ihop, sa du?
Gojster Bing: Det var nog en ren slump. Vi bodde ihop i Second Sweden några veckor.
Blanche Argus: för att "retas" sa du?
Gojster Bing: ja det var vissa som tog det på lite stort allvar och undrade vad som skulle hända mellan oss i RL. Men vi var bara gifta i SL.
Blanche Argus: hade ni bröllop?
Gojster Bing: nej, det blev en överaskning för många, att vi helt plötsligt var gifta. Men vi fick gratulationer efteråt.
Blanche Argus: gifte ni er i hemlighet?
Gojster Bing: kan man säga, helt utan vittnen.

Blanche Argus: vad tycker du om relationer på SL?
Gojster Bing: nu funderar jag ut på hur jag ska säga.. Personligen ser jag det som en rolig grej bara, men jag vet att vissa tar det på största allvar och det har jag full respekt för.
Blanche Argus: har du haft fler relationer?
Gojster Bing: nej, jag träffade en person som jag kom ganska nära. Tyvärr så försvann hon helt plötsligt, vet inte vart, jag hoppas det inte hände nått i RL.

Blanche Argus: Har du haft samma ava hela tiden?
Gojster Bing: ja, men jag har en ava till som jag testade vissa saker med när jag byggde som mest. Är jag inne med den avan brukar jag säga att det är en alt. Om du menar om jag haft samma utseende så har jag det också.
Blanche Argus: är du ofta inne med den?
Gojster Bing: Det var länge sen jag var inne med den, jag hoppas den finns kvar.

Blanche Argus: vi kanske ska avrunda nu, vill du passa på att tillägga något?
Gojster Bing: nej, jag tror allt intressant kommit med.
Blanche Argus: Tack det var trevligt att få prata med dig.
Gojster Bing: det var roligt att få prata med dig också.

5 kommentarer:

  1. Kul att läsa intervjun med sympatiske Gojster, min gode vän och förre granne.
    Som byggde den första under-vattnet-klubb jag varit på, rutigt golv... ja det var kul.

    Och väldigt kul att du hade en affär en gång där du sålde dina skor Goj! Det visste jag faktiskt inte. Haha , vi har ju pratat om dom ibland.

    SvaraRadera
  2. Kul intervju.
    Konstigt att jag inte minns din sko-affär för jag knallade ofta runt i Second Sweden helt för mig själv. Fast det kanske var innan 2008 du hade affären?? :)

    SvaraRadera
  3. Jättekul läsning :)
    Jag tror tyvärr att jag missade skoaffären jag också..
    Det där med att förstöra halva hus känner jag igen allt för väl.. tur att dom flesta hus man köper är copy så man kan rezza ett nytt ;)

    SvaraRadera
  4. Vi är inte när vänner jag och Gojster, men han har alltid varit en av dem jag gillar. Bra katl som går att lita på och som inte skapar problem i onödan! ;)

    Kram Gojster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. karl, ska det ju stå - *suckar*

      Radera