fredag 29 juni 2012

Intervju Ninlil Shen


Blanche Argus: När sågs vi senast?
Ninlil Shen: Jag gissar ca 3-4 år sedan, tror jag
Blanche Argus: ja herregud, jag kommer inte ihåg var..
Ninlil Shen: Jag brukade skriva lite noteringar om alla jag pratade med ett tag, men om dig har jag inga alls, och det slutade jag med efter 2 år... så det blir nog 2009 tror jag.
Blanche Argus: du är ju 6 år på SL nu.
Ninlil Shen: "Usch, prata inte om ålder" , (fniss)

Blanche Argus: Vad har du gjort sen sist?
Ninlil Shen: Tja, i början var jag väldigt fascinerad av en 3D-värld att bygga i... det blev också några 'betalande' bygg-jobb (åt SL Sweden bl.a.) ett tag. Sedan blev jag Premium-medborgare och skaffade min egna bit land (mainland) i ca 1.5 år.. sedan sålde jag det och blev en 'basic' igen. Nu är jag mest inne och 'fönstershoppar' i meshes och ser vad folk lyckas bygga (och vad LL inte lyckas bygga).

Blanche Argus: jag ser dig bara online ibland.
Ninlil Shen: Jag ser mig inte som en ordinarie 'medborgare' längre, mera som en gäst på besök, tyvärr kanske.
Blanche Argus: varför har det blivit så?
Ninlil Shen: RL-familjen krävde lite tid då, när jag sedan logga in efter kanske 1 år helt borta och insåg att det endast kommit till fungerande voice-chat som teknisk nyhet... då blev jag nog lite... besviken är kanske ett fungerande ord. Jag går in på SL Blogs regelbundet (ca. 1 gång / ve)... och det faktum att det senaste inlägget under kategorin "Tools and Technology" är daterad i oktober förra året (förutom vissa kommentarer om meshes).. (...det faktumet...) tycker jag visar att "tekniskt sett" händer det inte mycket som LL vill prata om, det är så jag ser på saken i alla fall. På teknikfronten finns inga NYA inlägg från LL på minst 9 månader, det är poängen. (eller kanske 6 månader verkar det som, om man räknar en mesh-uppdatering på något som inte riktigt funkade första gången)

Blanche Argus: har du tröttnat på SL?
Ninlil Shen: Jag är fortfarande intresserad av konceptet, och jag tycker att alla som bygger och designar gör mycket fina grejer... men det börjar märkas att tekniken inte hänger med allas önskemål längre.
Blanche Argus: du byggde mycket tidigare.. ja nu vet jag var vi sågs det var på SRC, jag bad dig om hjälp med teatern.
Ninlil Shen: det kan nog stämma, jag byggde ca hälften av SRC:s hus, och deras 'scen' med läktaren. Jodå, jag byggde ganska mycket, fick en del betalt i L$, men mina stora ritningar blev aldrig av då jag inte hittade en sponsor för det. Mina ritningar har jag kvar (jag slänger sällan något digitalt jag skapat)

Blanche Argus: vad var det för ritningar?
Ninlil Shen: dels en stor sorts "boll" för affärer, utställningar m.m. men plats för en scen i mitten och därmed mycket åskådarplatser eftersom det fanns platser på flera 'våningar' i bollen. Sedan gjorde jag ett kort försök att bygga en MC liknande den i Tron (en kompis drog med mig på den :-) )
Blanche Argus: Du verkar vara bra på att bygga/skapa redan då.
Ninlil Shen: Jag har alltid haft lätt för att bygga och rita så det var väl därför som SL lockade så i början.

Blanche Argus: skulle du vilja ha uppdrag nu på SL?
Ninlil Shen: Vet faktiskt inte, ärligt talat... Det är väldigt roligt att bygga, men i RL har jag gått kanske mycket från att 'göra' till att 'designa, planera och överse' så att säga... så, ja det vore väldigt kul att bygga själv, men skulle nog bli nästan lika glad om någon ville bygga det jag ritar (eller redan ritat) också.
Blanche Argus: skulle du sälja det då?
Ninlil Shen: jag kan nog tänka mig att sälja ritningen, ja.

Blanche Argus: Hur hittade du SL?
Ninlil Shen: det var ca 6 månader innan den stora SL-hypen drabbade Sverige som jag hittade hit. Jag hade faktiskt letat efter något liknande för det "kliade i fingrarna" att bygga, men de andra virtuella världarna jag hittade krävde egna servrar eller andra saker som jag inte kunde få fram. SL däremot krävde bara ett konto och ett "enkelt" program så funkade det.

Blanche Argus: vad är ditt bästa minne under dina sex år?
Ninlil Shen: när jag fick 3 ggr mera betalt för ett av mina byggen än jag räknat med, och fina kommentarer om det efteråt.
Blanche Argus: vad var det för bygge?
Ninlil Shen: tror det var en utställningshall, med glasgolv, många bågar och stål/trä/glas-look och en del vridna beskurna prims som många undrade hur jag fått till.
Blanche Argus: var?
Ninlil Shen: Föregångaren till SL Sweden (inte där ambassaden låg) Tror de hade 6 sims ihoplänkade som mest, tror det låg granne med 'Malmö stad' ett tag.

Blanche Argus: du kanske skulle passa som lärare i bygge?
Ninlil Shen: hehe, underligt att du frågar, för jag fick faktiskt hålla en kort kurs i SRC en gång.. tror inte jag är så lämplig som lärare, för jag är för 'petig' när jag bygger t.ex tycker jag att överlappande texturer är generalfel #1 när man bygger, och jag reagerar alltid när jag tittar omkring i SL.
Blanche Argus: ja men med dina erfarenheter kan du ju bli en lärare på SL?
Ninlil Shen: tja, med rätt studender då, som orkar med en 'petig' lärare, kanske. :-)

Blanche Argus: skulle du vilja ha kurser om du fick en förfrågan?
Ninlil Shen: bygg-kurser... om jag kan passa in det i mitt RL-liv, så skulle jag definitvt överväga det, ja.
Blanche Argus: OK, då frågar jag dig nu.. Om du vill ha kurser på Connemara.. hihi
Ninlil Shen: lite fräckt, men... vi kan ju först prata om upplägg, innehåll, tänkt längd och nivå först.
Blanche Argus: ja absolut :)

Blanche Argus: BTW hur kom du på ditt namn?
Ninlil Shen: 'Ninlil' är faktiskt > 4000 år gammalt det är sumeriska och betyder ungefär 'luftens (och åskans) gudinna'.

Ninlil Shen: ok... mitt RL kräver lite uppmärksamhet... kan vi kanske fortsätta lite senare (idag eller imorgon)
Blanche Argus: vi kan nog vara klara nu. Tack för att du ville vara med på intervju :) Är det något du vill tillägga?
Ninlil Shen: tack själv... vi hörs :-) tillägg: Jag hoppas faktiskt att LL håller på med något som förbättrar SL så att det blir som 'hypen 2007/2008' delvis hade som vision... dvs en stor och rejäl 3D-värld som var ett "andra liv", med fortsatt betoning på 'skilda liv' mellan SL och RL. (för de som önskade det så).. (det var mitt tillägg)

Ninlil Shen: en kommentar (som du får ta med om du vill) bara: Den 'tekniska' nyhet som kom efter 'voicefunktionen' var 'physics' - dvs möjligheten att få guppande bröst, mage och rumpa... och detta när det ALLA skrek om på forumen vad network-lag och prestanda... lite komiskt och nästan 'sexistiskt' tycker jag.
Blanche Argus: var inte det bra?
Ninlil Shen: jo, men det är nästan som att erbjuda strössel till glassen, när alla frågade efter bägare att ha glassen i.

Blanche Argus: Tusen tack för att du ville vara med :)
Ninlil Shen: Det var kul... kanske lite för kul att prata av mig om frustrationen över 'tekniken.'

7 kommentarer:

  1. Direktör Saltet29 juni 2012 11:55

    Ytterligare en av dina intervjuer av Aftonbladet klass... Höll nästan på att sätta Champangen i halsen efter att ha sett nivån på denna intervjuv. Tror till och med att en journalist på Aftonbladet skulle skämmas efter att ha sett detta. Men jag drar bara på smilbanden så för mej är det rolig läsning.
    Fast jag förstår tyvärr inte nöjet att intervjua nån som bara existerar digitalt i en låtsas värld. Vore det inte bättre att ge sej ut i den riktiga världen istället?
    Skål på er kära töntar, wherever you are...

    SvaraRadera
  2. Intressant intervju igen, Blanche. Det är en konst att kunna småprata så här men det ger en bättre känsla än att stelt gå efter en rad med spikade frågor.

    SL fick lite kritik här för att inte utvecklas tillräckligt snabbt och det ligger en del i det.

    SvaraRadera
  3. Återigen en besk kommentar av Direktörn? Hur vore det att leta fram saltet mot sur mage...bikarbonatet, uppsöka den riktiga världen för gott för att slippa irritera dig över lilla Blanka och SL? Köp Aftonbladet till omväxling, kanske du där kan lära dig hur man stavar till ädlare drycker eller kanske är det så att champangen du sätter i halsen är en fejkvariant av RL champagne?

    SvaraRadera
  4. Håller med dig Zero, visst är det kul att bli intervjuad av Blanka, för det är så oförutsägbart :) Helt plötsligt ställer hon en fråga utifrån det man sagt och man blir alldeles ställd och får TÄNKA: "ja, vad menade jag med det egentligen?".
    Proffsigt gjort Blanka, du ROCKAR!!!!

    SvaraRadera
  5. Intressant! kul att du hittar folk man inte sett ens :)Bra Blanka!!

    SvaraRadera
  6. Direktör Saltet30 juni 2012 00:36

    RL? SL?
    Vet inte vad ni menar.
    Hur gamla är ni som leker i låtsas världen?
    13? 20? 60? Svårt att svara på.
    Men jag hoppas att vuxna människor inte ägnar sin tid till dessa lekar...
    -=[POOOFF]=- (Öppnar ytterligare en butelj med Dom perignon från det fina året 1956).
    Skål ta mej tusan...

    SvaraRadera