måndag 6 augusti 2012

Intervju Ethon Sands

Blanche Argus: när ska du ha nästa Stockholms fest?
Ethon: Ja du. Det var inte planerat att det skulle bli fler, men jag lovade i något svagt ögonblick haha.
Blanche Argus: ska du inte ha fler fester här?
Ethon: Jodå, det blir nog fler, när jag får tummen ur. Vi får se.. Jag har fler liknande miljöer också, så det kanske inte blir identiskt nästa gång. Den här kuben byggde jag för 4 år sedan, det bara lämpade sig att plocka fram den när jag hade den där 5-årsfesten och sedan har den fått ligga kvar.

Blanche Argus: jag tycker det var kul, med Stockholm.
Ethon: Ja jag älskar stockholm.. Men jag har fler miljöer från Stockholm också. Men om/när jag gör ett event så vill jag att det ska vara något extra.
Blanche Argus: som vad?
Ethon: Inte bara en viss DJ till ett visst tema på ett visst ställe. Det handlar om variation, istället för bara dans till musik, så kan man ju göra annat. Det är inget fel på de events som folk håller, men de är ganska enformiga. Har pratat lite med Aallo om idéer bl.a. Hon gjorde en del coola tillställningar förr.
Blanche Argus: om vad?
Ethon: haha och när det finns det är det nog hemligt fram tills festen börjar.

Blanche Argus: vad är det för speciellt du vill ha när det gäller ett event?
Ethon: ett event som ser helt annorlunda ut än alla vanliga kom-och-dansa-events. Spela spel, ha inbyggda överraskningar, variera underhållningen. Men jag har inte tänkt ge mig in i konkurrensen bland alla eventmakare med ofta återkommande events. Det blir nog bara några enstaka events om året eller så. Jag tycker Iendis skivor till kaffet är ett bra exempel.

Blanche Argus: du är 5 år på SL, hur hittade du Second Life?
Ethon: Ja du. Jag är ganska teknikintresserad och har jobbat en del med datorer, elektronik, webb och även 3d-grafik. Så jag kände till SL sedan länge och en gång för 5 år sedan fick jag för mig att logga in för att titta på det hela. Sen blev jag snabbt fast. Hamnade på SS och började prata med folk. Det sociala gjorde att jag fastnade.. häftigt att lära känna folk både från Sverige och resten av världen med helt olika bakgrund, social grupptillhörighet, ålder, mm. Man umgås ju med folk man aldrig hade träffat eller umgåtts med naturligt i RL och det upplever jag som väldigt berikande... att jag började umgås med folk här och SL blev en naturlig mötesplats att träffa de vännerna på Exempelvis Sev, Wizanna och Elva är gamla vänner från den tiden. Sen har det blivit olika mycket i olika perioder. Men sommaren 2007 blev det ganska intensivt. Har hittat många riktiga vänner här och har även kontakt med några i RL.

Blanche Argus: Tycker du SL är ett spel?
Ethon: Ser mitt SL ganska mycket som en förlängning av mitt RL. Det är riktiga människor bakom avatarerna och det är dem jag upplever ett utbyte av. Aake beskrev vid ett tillfälle SL som ett chattforum med grafiska tillägg, det tycker jag var en väldigt bra beskrivning även av hur jag ser det. Miljöerna skapar stämning, sinnesnärvaro och en möjlighet att göra och uppleva saker gemensamt. Har dock full respekt för att andra ser SL mer som ett spel än vad jag gör. Folk är ju här av alla möjliga olika sorters anledningar. Tyvärr har jag sett många bli ordentligt sårade i relationer där man haft olika syn och en part upplever sig ha blivit lekt med. Det är inte ok när eget experimenterande går ut över andra. Viktigt att man inte bedrar och sårar andra människor. Där går gränsen för mig.

Blanche Argus: Har du blivit drabbad någon gång ?
Ethon: Nej inte personligen. Inte på det sättet. Men jag har sett många andra bli det.
Blanche Argus: har du haft någon relation?
Ethon: Jag trodde aldrig att jag skulle ha det i SL. Det är liksom inte därför jag är här. Det är lite konstigt det här med relationer i SL faktiskt. Jag har alltid nästan sett ner på det lite, inte riktigt förstått det och absolut inte tänkt att jag själv skulle ha en relation här med någon. Men sedan i höstas har jag varit singel i RL, och för ett tag sedan så blev det så att jag träffade någon här som jag har en SL-relation med. Det är en underbar tjej från västra USA. Hon heter Gretchen Shippe. Vi har väldigt lika syn på SL och liknande livssituation. Helt samförstådda med att vår relation är väldigt avslappnad, SL only och varar så länge vi båda känner att vi vill. Förr eller senare kommer RL ikapp, exempelvis genom att någon av oss hittar kärleken där, och då kommer vi båda att vara glada för den tid vi har haft med varandra i SL. Gretchen kommer alltid vara en mycket bra vän.

Blanche Argus: Du fäktas också, är det din hobby på SL?
Ethon: Hihi ja det har blivit så. Den här sommaren har jag fäktats massor. Det var något jag ramlade på och sedan fastnade i. Fäktningen är ett jätte häftigt sätt att komma i kontakt med andra människor på, samtidigt som man delar ett intresse. Det finns hundratals människor världen över som håller på med det här fäktningsspelet, som heter En Garde. Det ordnas turneringar och tävlingar av olika slag. I princip är det uppbyggt som ett kortspel, där det krävs både en del tur och en hel del strategi.

Blanche Argus: har du varit med på nån turnering?
Ethon: Ja haha det har jag faktiskt hunnit med en gång.
Blanche Argus: hur gick det?
Ethon: Den fungerade så att den gick i två steg. Efter det första steget gick de 4 bästa vidare, vi var 16 deltagare då tror jag. Jag hamnade 4 i första steget men missade det.. haha så han som var nr 5 tog min plats i steg två och vann allt sen. Det var Eden förresten, som du träffade för en liten stund sedan. Men jag spelar inte för tävlingen skull, jag spelar för det sociala.

Blanche Argus: vad är det mer du tycker om att göra på SL?
Ethon: Det är umgänget med folk som jag fastnar för. Jag kan sitta precis som du och jag nu i timmar och prata med andra människor. Så går nog den största delen av min tid i SL. Sen är det sanslöst roligt att hitta nya spännande miljöer, dansa, lyssna på musik mm

Blanche Argus: när du reggade dig.. vad gjorde du i början?
Ethon: När jag reggade mig hamnade jag först på Ambassaden, där någon tipsade om SRC och SS. Åkte till SS och det var där jag blev fast. Sev var en av de första jag träffade och min syrra i SL, Tindra. Tindra Sands och jag sågs ganska tidigt på SS och började skämtsamt kalla varandra för syrran och brorsan då vi hade samma efternamn. Sen slog vi fast att det var så hahaha

Blanche Argus: vad är ditt bästa minne ?
Ethon: oj, bra fråga. Det finns så många.. De mest njutningsbara stunderna har nog varit när jag har umgåtts dels med Gretchen och dels med en vän som heter Elva Hax och som är inne ganska sällan numera. Elva och Wizanna är en stor del av anledningen till att jag blev kvar i SL och var inne mycket under 2007. Elvas man i RL, Salvan hade jag också långa trevliga samtal med.

Blanche Argus: Har du någon dröm som du skulle vilja uppfylla på SL, om det gick?
Ethon: Tråkigt svar, men egentligen inte. Har haft en del tekniska funderingar, men de ligger lite utanför gränsen till SL. SL är ju en ganska häftig värld och på många sätt är det en förbättring av det som kallas world wide webb men det drivs av ett företag.

Blanche Argus: vad är det sämsta med SL?
Ethon: Det sämsta med SL.. Det finns de som blir beroende av SL och använder det som ett substitut för RL på ett destruktivt sätt. Det är ju egentligen andra problem än inneboende i just SL som ligger bakom. Men det är nog ändå det som är tråkigast. Annars är ju SL inte mer än en spegling av RL, det finns alla sorters människor och alla sorters behov.

Blanche Argus: har du gjort bort dig någon gång?
Ethon: Haha.. Det enda jag kan komma på är inte så farligt, men min första dag i SL för drygt 5 år sedan blev det lite tokigt. Jag var total noob och hade inte fattat de sociala reglerna här.. Rezzade en stridshelikopter i sandboxen på SS och testade den uppe i luften, det fanns en bombfunktion och efter att ha slagit på den insåg jag att jag hade gjort det ovanför dansbanan. Så jag trashade en pågående fest. Det tog ett tag att förklara.
Blanche Argus: köpte dom din förklaring?
Ethon: Det vet jag faktiskt inte hahah.. Och jag vet inte vilka det var, för det var innan jag lärde känna någon. Vissa personer som jag umgicks mycket med då är inte kvar längre i SL. Många minns säkert Flott, den lilla vita kaninen. Honom umgicks jag massor med också, vi hade gemensamma intressen i programmering och annat.
Blanche Argus: hette han Flott?
Ethon: Ja, Flott Oh. Sen var det Ika's Rumptanz och RAJRAJ som blev samlande.. Belzes radio. Många härliga människor som jag saknar. Men man träffar nya härliga människor hela tiden i SL.

Blanche Argus: kanske dags att avrunda.. Är det något du vill tillägga?
Ethon: Egentligen inte. Jag tror vi har berört det mesta. Jag försöker undvika onödiga konflikter och väldigt många konflikter är helt onödiga både i RL och i SL. Beror ofta på att folk vägrar försöka förstå varandra.

Blanche Argus: Tack för att du ville vara med på intervju Ethon :)
Ethon: Tack själv Blanka.. Ärligt talat så glömde jag nästan bort att det var en intervju.

5 kommentarer:

  1. Ännu en bra intervju, Blanche!

    Det var bara en fråga jag saknade - och det är den mest intressanta vad gäller Ethon Sands. Så jag ställer den här så kian han svara när du väl har kommit ihåg att kommentarsgranska och publicera. ;P

    Ethon, svara ärligt nu, dina underbara "vandrande fötter" händer det att du använder dem på samma sätt i första livet också?

    Tackar på förhand!
    Anonym frågeställare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha. Helt ärligt har det nog hänt, men inte med någon av samma kön som jag. :-)

      Jag har flera vänner som är bi- respektive homosexuella, men själv är jag helt hetero.

      /Ethon

      Radera
    2. Det är tillåtet, Ethon, jag har många vänner som är heterosexuella ;)

      Radera
  2. Jag måste också passa på att säga att det var många riktigt nära vänner som jag inte nämnde under intervjun. Jag vågar inte börja lista er här, för listan är lång och jag skulle säkert missa någon. Jag älskar er alla! Kram. /Ethon

    SvaraRadera