onsdag 22 augusti 2012

Intervju Loffe Farman


Blanche Argus: är du vaktmästare här, sa du?
Loffe Farman: tja.. jag hjälper Kicki när hon har probbs.. editerar terräng o byggnationer. Jag hjälper dom som frågar.
Blanche Argus: vilka hjälper du ?
Loffe Farman: tja.. kommer ej ihåg alla, men dom flesta vet att jag bygger. Fia Wycliffe t.ex jag byggde en stor pool till henne i går. Jag har ett nära samarbete med Mecki Stipe hon bygger oxå.. när vi gör möbler brukar hon hjälpa till.

Blanche Argus: du är 5 år snart på SL hur började du?
Loffe Farman: Jag hittade hit till Second life den 4/12 2007, tänk vad åren går.. snart 5 år i SL. Jag startade min resa här i Second Life på en sim som var svenskägd, jag tror det var Johan Howard som höll i rodret där från början. Snabbt började jag lära känna Annabella Lundqvist. Lelle kidd. Ruth Larsson. Ui Beam. Yohan Nykvist, med flera. Tyvärr som med mycke annat så varar inte allt för evigt, den dagen kom då Second Sweden gick i graven, och många av mina vänner försvann spridda för vinden.

Blanche Argus: Var du ofta på SS?
Loffe Farman: ja faktiskt.. SS tiden var en kul tid, vi blev ju ett gäng som träffades regelbundet.
Blanche Argus: hade du någon som hjälpte dig i början?
Loffe Farman: Aake var en bra mentor, han gav nog starkast intryck.

Blanche Argus: din huvudsyssla på SL är bygge då?
Loffe Farman: jaa absolut och jag är en morgon människa, är inte inne så mycket på kvällarna men visst händer det men säkrast är jag här på morgnarna. Sen är jag mycket och bygger på en sandbox som heter little blue, det är en seriös sandbox , där dom håller ordning.. griefers gör sej inte besvär dom blir bannade nästan direkt.

Blanche Argus: tar du betalt när du hjälper till?
Loffe Farman: nix jag går efter mottot att jag hjälper dej gärna.. men ok tippa om du vill :-)
Blanche Argus: vad är du bra på, hus....?
Loffe Farman: haha ja du.. nästan allt ... skryt.. hus, fordon, båtar.. terraforma landskap... jag har en brinnande längtan av att lära mig saker här. Mitt motto har alltid varit att jag behandlar andra som jag själv vill bli mött, så jag har alltid försökt att efter bästa förmåga hjälpa andra tillrätta. Mitt motto har alltid varit ingenting är omöjligt, ( har jag lånar från Gunde ) skratt, skratt.. och ingenting är fakitskt omöjligt här i Second Life, bara fantasin sätter gränser.

Blanche Argus: Vilket är ditt bästa minne sen du kom in på SL?
Loffe Farman: du bra minnen får jag varje dag här, detta är en stimulans för mitt leverne i RL där är jag arbetslös, så jag har tid. Här är jag nåt, jag är betydelsefull här. i RL är jag bara en arbetslös som har svårt att få jobb på grund av att jag blivit sjuk, så minnerna är bara positiva här.
Blanche Argus: är du sjuk?
Loffe Farman: ojj , var ska jag börja.. Jag började med SL när jag fick hjärnblödning, det klarade jag bra.. kunde fortsätta jobba. Sen åkte jag på en smäll, så jag fick peacemaker året efter 2008 då började jag fundera på annat jobb.. ta det lite lugnare. Tyvärr fick jag en tumör på sköldkörteln men godartad. Det var under sommaren och jag hade slut på min projektanställning, så jag kunde inte fortsätta jobba, jag blev arbetslös. I fjol fick jag ett ep anfall och blev av med mitt trafikkort. Men körkortet får jag nog tillbaka om ett år om det inte inträffar nåt mer, så jag har SL som en ventil, här kan man leva ut.. hehe

Blanche Argus: men vad du har gått igenom... är SL ett spel, tycker du?
Loffe Farman: ett spel..... både ja och nä, för många är det nog så men dom blir kortvariga här. För oss som stannar är det mer en livsstil man skaffar sej vänner i en tredimmensionell värld.. det är som en.. vad ska jag säga.. typ av umgänge fast man inte känner varandra, så gör man det på sätt o vis genom dessa dockor som vissa envisas med att kalla avatarerna :-)
Blanche Argus: dockor?
Loffe Farman: dom som är nya kallar detta en dockteater, men det är fel, det är en tillvaro.. en förbannat kul tillvaro. Dom som uppfann detta experiment, har verkligen lyckats skapa nåt, det var ju tänkt som ett experiment från början, har jag läst nånstans.. men det har ju blivit en industri som blir svår att stoppa.. hehe om strömmen går är det kört .. lol
Blanche Argus: haha..

Blanche Argus: är det något som bör förbättras med SL, tycker du?
Loffe Farman: ja det enda dom bör göra är att sluta byta wievers hela tiden, det skapar en ny park av datorer för användarna. Dom datorerna som man använde för typ 5 år sen orkar inte dra runt lasset nu.. men det är klart det gör ju ett behov av nya datorer, så det gör ju att hjulen rullar på, smart marknadsföring.. köp o släng.

Blanche Argus: ja vi kanske ska avrunda, är det något som du skulle vilja tillägga?
Loffe Farman: tja ända jag skulle vilja säga så här i förbifarten... ha en fortsatt trevlig dag Blanche, det ska jag ha.. vi ses o hörs kram:-)
Blanche Argus: tack det var kul att lära känna dig lite mer :)
Loffe Farman: :-)



Loffes senaste verk på Fias altan... Nu finns det en pool där att plumsa i :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar