torsdag 30 augusti 2012

Intervju Stella


Blanche Argus: bor ni här?
Stella Guardian - Early: Jaa det gör vi. Vårt lilla paradis :)
Blanche Argus: hur länge har ni bott här?
Stella Guardian - Early: Vi har nog bott här ca 1 månad. Simen var alldeles nystartad när jag hittade den. Så vi var första hyresgästerna.

Blanche Argus: du är ju drygt 3 år på SL. Vad var det första du gjorde när du reggade dig?
Stella Guardian - Early: Jag har snart varit 4 år på SL, reggade mig först med Snuffsan.
Blanche Argus: ja just det.. du har ju Snuffsan också.
Stella Guardian - Early: Det första hon gjorde var att gå igenom alla stegen på landningsplatsen du vet - flyga, gå, klä om osv haha.. Det var en kompis som redan hade reggat sig här som tyckte att jag skulle prova på SL jag också. Han försvann och jag stannade kvar.

Blanche Argus: hade du någon som hjälpte dig i början?
Stella Guardian - Early: Det var så rörigt på det första stället man kommer till när man är nyreggad, så jag höll på att ge upp direkt. Andra kvällen gav jag det en ny chans och då sökte jag på Sverige/sweden och hamnade till slut i SS. Där träffade jag på NEO med en gång, och vi blev vänner. Så han lärde mig det han kunde, och vice versa.. Det är mycket hans förtjänst att jag blev kvar på SL. Plus att jag tyckte att SS var en bra miljö som noob att lära sig hur det funkar.

Blanche Argus: Vilka var det mer du lärde känna i början?
Stella Guardian - Early: Det var Rajraj den kvällen jag landade på SS, så Lensi hjälpte mig också med danser osv.. Zigadena var också snabb att hjälpa mig, Bock, Imis, Annabella och Lill pratade med mig tidigt också minns jag. Men min första vän var NEO, och ett par veckor senare sprang jag på Rultan. :)
Blanche Argus: Hur länge hängde du på SS?
Stella Guardian - Early: Mer eller mindre tills SS försvann, men jag var inte där dagligen eller så. Efter några månader så träffade jag en karl och flyttade ihop med honom, så då blev det naturligt lite mer sällan på SS.
Blanche Argus: hur många relationer har du haft?
Stella Guardian - Early: Jag har haft tre längre relationer på SL. :)
Blanche Argus: hur länge har du och Chaplin varit ihop?
Stella Guardian - Early: Vi har känt varandra sedan SS-tiden och månat om varandra, men ett par blev vi i maj-juni 2011 :)

Blanche Argus: Vad är det som är bra med SL, tycker du?
Stella Guardian - Early: Åh, det finns ju mycket bra med SL! Några saker är skapandet, friheten att vara den man känner för, vänskapsband och allt roligt som sker.

Blanche Argus: bygger du eller har du något annat som du är bra på?
Stella Guardian - Early: Jag provar att bygga lite ibland, men det finns så mycket fint att köpa att jag inser min begränsning hihi. Jag gillar att skapa miljöer däremot, och styla avatarer, fotografera och shoppa. Jag är proffsshoppare! :D Jag utforskar gärna simar och fotograferar, och med Chap gillar jag förstås att mysa allra mest :)

Blanche Argus: stylar du avatarer?
Stella Guardian - Early: Jaa, det gör jag ibland, inte minst min egen Stella.
Blanche Argus: stylar du andra också?
Stella Guardian - Early: Inte så mycket som jag önskar att jag hann/fick tillfälle att göra, men ja det händer.
Blanche Argus: vilka har du stylat?
Stella Guardian - Early: Några artister som Neo drog in i SL, och så ger jag shoppingtips till de som vill ha hjälp. Jag har också hjälpt noobs med kläder och hår.. jag har en låda jag ger bort ibland med lite blandad kompott i :)

Blanche Argus: är Second Life ett spel, tycker du?
Stella Guardian - Early: Neej, inget spel för mig i alla fall. Men samtidigt är det ju en låtsasvärld, och möjligheten att leva ut fantasier finns ju absolut.

Blanche Argus: hur skulle du beskriva SL för andra?
Stella Guardian - Early: Jag tycker att det är väldigt svårt att förklara SL för andra... Jag brukar säga att de ska prova själva för att förstå på riktigt, men att det för mig är ett sätt att träffa nya vänner, ett andningshål och dels en chatt... Men hur man än förklarar så blir det platt haha.

Stella Guardian - Early: Jag loggade in på SL första gången när jag genomgick en livskris och SL hjälpte mig ur den delvis :)
Blanche Argus: var det en vän som lockade in dig, sa du?
Stella Guardian - Early: Jaa, en nätvän :) Jag har chattat på olika forum sedan 2003 och på så sätt träffat på många sköna typer haha
Blanche Argus: på vilket sätt hjälpte SL dig?
Stella Guardian - Early: Jag hade gått in i väggen och var väldigt isolerad både känslomässigt och socialt. SL hjälpte mig att förstå mitt eget värde, hur knäppt det än låter.
Blanche Argus: fick du kraften tillbaka genom SL?
Stella Guardian - Early: Ja, SL har en stor del i mitt tillfrisknande, det är min övertygelse :) Det är social träning för mig. Nu låter det ju som att jag var helt folkskygg, och till stor del var det faktiskt så även om jag inte levde helt isolerad förstås.

Blanche Argus: är det fortfarande en social träning för dig, eller var det bara då?
Stella Guardian - Early: Hmm svåra frågor du ställer, det är bra för jag får tänka till ordentligt... Det är fortfarande social träning för mig på ett sätt, men numera mer ett verktyg att få träffa de som står mig allra närmast och vara med dem. Jag och Chap står varandra väldigt nära i båda liven, så att ses på SL är ju ett av våra sätt att vara nära :) Jag har inte samma sug som i början att lära känna nya, vilket är trist på sitt sätt förstås men jag är nöjd med mitt SL.

Blanche Argus: Finns det något som är dåligt med SL, för dig?
Stella Guardian - Early: Det är trist med bråken bland svenskarna tycker jag.
Blanche Argus: är det mycket sånt, tycker du?
Stella Guardian - Early: Nej, egentligen är det nog inte så mycket bråk men det suger energi ändå. Det är ju som iRL, svårt att undkomma när en massa personligheter ska blandas.

Blanche Argus: är det något du skulle vilja förbättra när det gäller SL?
Stella Guardian - Early: Neej, jag kommer inte på något som skulle ändras i SL.. Jo kanske förresten! Jag önskar att alla nya fick bättre stöd av LL för att stanna kvar i SL.
Blanche Argus: på vilket sätt skulle LL ge stöd?
Stella Guardian - Early: Det är så himla stökigt på de ställena där de nya hamnar först. Mentorer tror jag skulle vara bra, för de som önskar mer stöd att komma in i SL. Som den gruppen du startade t.ex :) Om jag inte hade haft Scott som vägledde mig från orientation island, så hade jag nog gett upp redan första kvällen.
Blanche Argus: fler mentorer från LL, menar du?
Stella Guardian - Early: Ja, iaf att LL var mer måna om de nya och underlättade vägen.. Mer uppföljning osv. Det finns ju många grupper, men kollar någon hur de sköts. LL ska inte bestämma över oss, men ändå ha intresset att vi ska trivas, tycker jag.

Blanche Argus: har du någon dröm som du skulle vilja uppfylla här om möjligheterna fanns?
Stella Guardian - Early: Att ha en egen sim! :D
Blanche Argus: vad skulle du göra då?
Stella Guardian - Early: En alldeles egen som jag får göra precis hur jag vill med, det vore underbart! Jag skulle bygga, bygga, bygga. Och riva, riva, riva och bygga upp igen! :D
Blanche Argus: ha som privat, menar du?
Stella Guardian - Early: jaa, som min alldeles egna sandlåda haha
Blanche Argus: haha.. skulle du ha events då?
Stella Guardian - Early: Neej, event gör andra så bra :) Jag gillar att gå på event ibland, men inget jag längtar efter att själv fixa. Men jag skulle ha simen öppen för andra ändå.

Blanche Argus: vi kanske ska avrunda... är det något du vill tillägga?
Stella Guardian - Early: Nä, jag tycker att vi har pratat om mycket så om du är nöjd så är jag också det :)
Blanche Argus: Tack Stella för att du ville vara med :)
Stella Guardian - Early: Klart jag ville! Det är faktiskt en ära att bli tillfrågad av dig :)
Blanche Argus: tack :)

1 kommentar:

  1. Stella jag minns fortfarande våra diskussioner om Facebook vs Secondlife :) tiden går riktigt fort :)jag är glad att jag lyckades få dig beroende av Secondlife :) - Tack blanche för en bra intervju

    SvaraRadera