tisdag 8 januari 2013

Intervju Betty Boop


BettyFritz: välkommen :) Jag har precis skaffat hus så det är kalt här.
Blanche Argus: hej o tack :) Är det en spåkula du har framför dig?
BettyFritz: Hahah nej det är posebollar.
Blanche Argus: på bordet?
BettyFritz: Hm ja, och har inte fått väck dom efter att jag klickade runt och kollade vad som fanns i bordet :)

Blanche Argus: du är bara 2 månader på SL.
BettyFritz: Ja det stämmer bra.
Blanche Argus: hur hittade du Second Life?
BettyFritz: En gammal vän till mig berättade om det och jag blev nyfiken och gick med.
Blanche Argus: är den vännen med på SL?
BettyFritz: Japp det är han. Han är lika ny han.
Blanche Argus: har han hjälpt dig också.. jassså haha vem hjälper varandra?
BettyFritz: Nu är det mer jag som hjälper honom tror jag, jag har mer tid att sitta och lära mig än vad han har. I början var det han som lärde mig.
Blanche Argus: klurar du ut allt själv, eller har du någon annan som hjälper dig?
BettyFritz: Både och, finns många snälla hjälpsamma här. Men första månaden gjorde jag mest allt själv. Det var tufft då för jag kunde ingen engelska när jag gick med, hade till och med problem att säga hej normalt. Haha. Kände inga svenskar här då nämligen...

Blanche Argus: hur fann du svenskarna?
BettyFritz: Via Helene Dragoone, min kära och hjälpsamma vän här:)
Blanche Argus: hur hittade du Helene?
BettyFritz: Det var på en klubb jag inte minns namnet på.
Blanche Argus: blev ni kompisar direkt?
BettyFritz: Ja det kan man säga, vi är väldigt lika och fann oss tillrätta väldigt fort.
Blanche Argus: var hon den första svensken som du träffade?
BettyFritz: Jag hade träffat en annan innan men han visste inget om de svenska simarna. Han blev dock en stalker sedan.
Blanche Argus: jasså?
BettyFritz: Hm ja det är helst något jag inte pratar om, vill inte hänga ut någon men jag blev manipulerad och sårad. Det gäller att sålla en hel del har jag fått lära mig här med, finns alla slags människor här och moralen är lägre eftersom folk tror man kan bete sig lite hur som för att de är skyddade bakom skärmen.

Blanche Argus: ojda... det låter inte bra. Tappade du inte intresset då på SL?
BettyFritz: Jao, och ärligt talat så fanns det en annan situation som gjorde att jag höll på att sluta redan innan men han är jag fri från nu. Det gällde en man som höll på med Gor, tror jag det heter? Visste inte vad det var så han utnyttjade det. Men lyckades ta mig ifrån det innan jag var fast :)
Blanche Argus: det låter inte som en bra start för en ny på SL.. Orkade du stanna kvar?
BettyFritz: Jag har mött så otroligt många människor av alla slag och de bra uppväger, därför känns det bra trots allt. Och jag är en positiv människa som inte dömer alla utefter enstaka personer. Alla har rätt till sin egen chans. Bör nämnas också att jag inte hann ta särskilt mkt skada av den där mannen.

Blanche Argus: är du en tuff person?
BettyFritz: Tuff vet jag inte, låter lite konstlat, men jag har alltid fått gå den hårda vägen och det har stärkt mig och gett mig skinn på näsan som det så fint heter.
Blanche Argus: ja det märks :)
BettyFritz: Vad bra :)
Blanche Argus: en tjej som inte ger sig i första taget :)
BettyFritz: Ånej, aldrig! :) Man blir oftast missbedömd som blond med stora tuttar :P

Blanche Argus: en annan skulle nog ha lagt av som ny på SL med sådana möten i början.
BettyFritz: Ett bra bevis på det är att jag varit sjuk hela livet men aldrig givit upp.
Blanche Argus: vad är du för sjuk?
BettyFritz: Oj ja vilken fråga du, jag har flera diagnoser. Men det största just nu är min hjärntumör och min idiopatiska kroniska urtikaria. Jag äter 14 tabletter per dygn regelbundet och då utan vid behovs medicinen inräknad - tror det säger mer. För att inte göra intervjun tråkig ;)
Blanche Argus: nej den är inte tråkig, bra att du är öppen och vågar prata om det.
BettyFritz: Ja jag hymlar inte om något faktiskt :)
Blanche Argus: vad är idiopatiska kroniska urtikaria?
BettyFritz: I folkmun kroniska nässelutslag som man inte vet vad dom beror på. Men den har sex led och jag har fem av dessa. Däribland sväller ögonen igen, munnen, läpparna kinderna halsen och delar invärtes eller fotsulorna så jag inte kan gå. Detta är det mest allvarliga tillståndet då jag kan kvävas och måste ta sprutor.

Blanche Argus: ojda.. och på detta har du hjärntumör?
BettyFritz: Javisst och lite minder allvarliga sjukdomar.
Blanche Argus: du verkar vara en stark person som orkar.
BettyFritz: Man kan välja att leva eller dö, jag har fått livet som gåva och tänker förvalta det. Min tur kommer snart, jag känner det. :)
Blanche Argus: vad är det för hjärntumör du har?
BettyFritz: Det är en benign som växer i hjärnans största nerv som styr hela huvudet. Men den växer och därför blir den mer allvarlig.
Blanche Argus: men herregud är du inte rädd?
BettyFritz: Inte så farligt nu längre, men när jag blev blind och tappade all engelska och norska och började bete mig som en full människa osv då var jag det.
Blanche Argus: blev du blind eller "blind" på språk menar du?
BettyFritz: Både och faktiskt.
Blanche Argus: fick du synen tillbaka sen?
BettyFritz: Japp :) Jag har en sjukdom också med för högt tryck i huvudet som har förvärrats p.g.a tumören, så synnerven svällde. Jag får åka och tappa ut vätska (likvor) ur ryggmärgen ibland för att återställa trycket så jag inte hamnar i koma. Sl är perfekt för mig nu att träna upp språken igen. :)

Blanche Argus: ja SL måste vara bra att träna på.
BettyFritz: Ja det är perfekt, jag är en social person som älskar att chatta och umgås.
Blanche Argus: gjorde du din ava själv?
BettyFritz: Hm, ja självklart .)
Blanche Argus: var hittade du den?
BettyFritz: Alltså jag har kombinerat ihop nåt själv, ett skin en shape där lite detaljer på market osv.. så jag minns inte faktiskt men har försökt göra mkt likt mig i RL.

Blanche Argus: har du hållt på med andra spel ?
BettyFritz: Inget onlinespel. Däremot har jag spelat Sims.
Blanche Argus: vad har du för drömmar med ditt SL, vad vill du uppnå?
BettyFritz: Hm.. ja framförallt att få till engelskan igen och även norskan. Sen möta nya mysiga människor och ha SL som en liten tillflyktsort när RL kan kännas lite för tufft. Upptäcka saker och förverkliga fantasier. Om man ska tänka på frågan lite så här snabbt bara. .)
Blanche Argus: hur hittade du ditt hem här på SL?
BettyFritz: Det var Helene Dragoone som tipsade mig om tomten, först tänkte jag hyra av Jändi men kom på att jag ville ha en vattentomt så då fick det bli här. :) Huset är en gåva som jag fick av Galen och Diana i födelsedagspresent. Två snälla svenskar jag mött här nyligen. Galen är den jag lärt känna bäst av dom.

Blanche Argus: kul att det gick så snabbt med dina kontakter :)
BettyFritz: Ja det är jättekul :) man blir ju rätt isolerad av att ligga till sängs 24/7 så detta är toppen. Feel good-grej.
Blanche Argus: finns det något du skulle vilja lära dig här?
BettyFritz: Bygga känns intressant, längre fram. Sen vet jag inte, jag är öppen för förslag :) Fotografera kanske, är inget vidare på det haha

Blanche Argus: ok vi kanske ska avsluta, tack för intervjun :) Är det något du vill tillägga till oss alla där ute?
BettyFritz: Tack själv, det var bara roligt. :) Möjligtvis att folk ska veta att jag inte är full när jag skriver eller jäkligt dum i huvudet, bara lite vingklippt för stunden. ;) Och att man kan räkna med mig men jag kommer aldrig ingå i massa drama och skit för sånt avskyr jag. Jag lägger energin på viktiga saker, som är roliga och ger mig nåt. Livet är allt för kort för att ägna sig åt massa trams.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin intervju och vad bra att du orkar vara så stark!

    SvaraRadera
  2. Strålande intervju! :) Kul att få lära känna betty boop lite bättre! Det är en stark tjej, det.

    SvaraRadera