tisdag 26 mars 2013

Aake Roffo om sina sagor



Blanche Argus: om vi säger såhär.. Hur började det med dina sagor?
Aake Roffo: Jändi hade något som hette Önsketriss, där man skulle banda in lite prat och sen ange 3 låtar som man ville höra och var låtarna skulle in. Jag gjorde några sådana, och det blev mest musik och mindre prat, sedan började jag lägga in musiken själv och utökade den talade texten. Sen kom jag på idén att göra nåt som mer var berättelser och där musiken inte dominerade och då gjorde jag några berättelser från en SL-liknande värld. Det var några kapitel i en "Roman" som jag kallade Marionetter. Mycket av idéerna kom från vårt SL dock.

Blanche Argus: handlar den om personer från SL?
Aake Roffo: I de två första kapitlen tog jag dialogerna från mina loggfiler över chatten, och vissa riktiga SL-personer hamnade med där.. fast jag blandade också och satte ihop personer från flera förlagor. För att få dialoger som är autentiska så tog jag några dialoger här och där genom åren i en annan handling. Med sagorna är det annorlunda, där har jag inga förlagor från SL, bara mina fantasiskapelser och fenomen som finns i SL, inga personer från SL, men fenomen hämtade från SL. Som t ex skönhetstävlingar i Snövit, sist. Eller Kvinnan som blir lurad av en man som har flera altar som i Prinsessan och Grodan.

Blanche Argus: inga personliga upplevelser?
Aake Roffo: jo personliga upplevelser är med. Jag har delat mig i två personer som upplever varsina delar av mina upplevelser, det är bara berättarteknik, dom känner till varandra i berättelsen, men jag skildrar dom i olika sammanhang. Jag har en skildring från brasan på SS2, där gänget sitter och snackar.. en del av dialogen är autentisk.
Blanche Argus: händelserna är det påhittat?
Aake Roffo: Namnen är utbytta förståss. Efter kap 2 började jag mer att sätta ihop saker som inte hänt men som var sammansatt av olika händelser.. men det finns undantag, där det verkligen hänt, som en tjejs självmord. Ingen jag kände närmare, men jag hade träffat henne dagen innan på ett party och hon var vän med en av mina vänner.

Blanche Argus: du nämnde något tidigare att det kan handla om "lurendrejerier" som kan finnas på SL som finns i dina berättelser.
Aake Roffo: Man kan ha två olika attityder till SL, som nåt där man har respekt för andra och uppfattar dem som levande varelser, eller att det är ett spel där inga regler gäller. Skämta genom att skapa olika personligheter som uppträder samtidigt t ex. Ofta oerhört väl genomarbetade och konsekventa karaktärer. Det är väl det som är nöjet, att kunna lura alla . Såväl i svenska som utländska simmar har vi ju sett exempel på det, en genomtrevlig och till synes allvarligt sinnad person försvinner utan spår, eller fejkar sjukdom och död.. Inte för att jag tar upp sånt direkt, men det finns där i bakgrunden. Men då är sagorna trevligare, det är fritt från verkliga personer i SL. Fast problemen kan man ju beskriva, som i Prinsesan och Grodan, hennes bf som har en massa parallella relationer. Det finns ju i RL också och jag tänkte på RL-fenomenet med hot om att lägga ut intima bilder o dyl.

Blanche Argus: har du tänkt att utveckla dina sagor?
Aake Roffo: Vet inte faktiskt. Det är en svår miljö att få dramatik i, det kan bara bli komedi.. Man kan ju inte dö på riktigt, inget är farligt alltså. Så det kanske är dags med ett annat grepp, vet inte vad ännu. Men jag fortsätter med att skriva.. Det ska ju vara nåt som intresserar folket här.

Blanche Argus: en annan fråga... hur tycker du SL har utvecklats?
Aake Roffo: Vi har väl aldrig haft så många svenska events tidigare, som nu. Så där har det gått framåt, men samtidigt har det blivit att man är mindre inne nu. Mycket är gammalt och vant, Själv går jag mest på events.
Blanche Argus: trivs du med ditt SL?
Aake Roffo: Ja ganska, men samma magiska känsla som den som fanns i början, finns det väl inte.
Blanche Argus: magiska känsla?
Aake Roffo: känslan då man trodde att hur mycket som helst kunde hända i SL.
Blanche Argus: gör det inte det längre?
Aake Roffo: nej, jag bygger mycket lite numera, har tappat intresset för scripts, det som är kvar är musikevents och social kontakt. Galleriet är ju nytt förståss, det gav nytt intresse för SL, men det är i grunden fråga om social kontakt och events det också.

Blanche Argus: Om du hade nåt råd till oss på SL, vad skulle det vara då?
Aake Roffo: Var försiktig på SL, var mer försiktig än i RL.
Blanche Argus: varför?
Aake Roffo: Det är kollisionen mellan de båda synsätten på SL, en plats där man kan ha tjosan lajban och skämta med folk, å ena sidan, och synen att SL efterliknar RL och att man möter folk på samma sätt som i RL å andra sidan.

Blanche Argus: Tack Aake för intervju fortsätt med dina berättelser :)
Aake Roffo: Kraaam :-)
Blanche Argus: Kraaam

På Iendis transistor finns allt som ni missat

2 kommentarer:

  1. Aake är den absolut bäste berättaren, hans sagor får mig att le, skratta högt, bli lite sorgsen och fundera en massa mest på min SL värld men också på min RL värld. Såå tack Aake:)

    SvaraRadera
  2. Tack söta du, min trognaste lyssnare :-)

    SvaraRadera