onsdag 16 oktober 2013

Intervju Leah-Marie



Lea94: Det här är mitt katteri
Blanche Argus: har dom varsin säng alla?
Lea94: Ja, dom sover parvis. Det här är min egen idé med vånings sängar. Tyckte det skulle bli för trångt och rörigt med 12 stora kattbäddar på golvet.
Blanche Argus: har du köpt sängar till dom?
Lea94: Ja, dom här är köpta. Barnsängar som var modify, perfekta.
Blanche Argus: vet katterna vilken säng som är deras?
Lea94: Jadå. Katterna är vakna 8tim, sover 8 tim etc... När dom somnar, var dom än är på min tomt, blir dom automatiskt teleportade till sin säng / hem.



Blanche Argus: vad fint du bor :)
Lea94: Tack, jag har arbetat mycket med huset. Du ser, jag har inte snålat på detaljerna. Har en hel del nordiska saker här. Jag har köpt nästan alla möbler från "What Next"
Blanche Argus: Har du köpt allt?
Lea94: Ja, allt är köpt. Huset är ett s.k pre-fab hus, men jag har ändrat en del på det själv.
Blanche Argus: bygger du själv?
Lea94: Nej, egentligen inte, men jag har börjat lära mig mycket. Jag har t.e.x byggt ut badrummet på detta huset så det blev större, med bitar från en kopia av huset.
Blanche Argus: har du lärt dig det själv?
Lea94: Från början fick jag mycket hjälp av två gamla vänner här i SL, varav en av dem är en svensk tjej jag träffade när jag var ny här. Sedan har jag lärt mig själv genom att experimentera.



Blanche Argus: Hur hittade du Second Life?
Lea94: Jag såg ett tv-program om SL och tyckte det såg roligt ut. Hade just då en liten vissen period i RL, så jag ville "komma bort" och göra nåt roligt ett tag.
Blanche Argus: vad var det för program?
Lea94: Minns inte vad det hette, men det handlade om spel och virtuella världar, där SL var en stor bit, I början av sommaren 2011 var det.
Blanche Argus: ja du är 2 år på SL, vad gjorde du först när du reggade dig?
Lea94: Först...hmm.. Tillbringade ett helt dygn med att gå runt och titta, lära mig att navigera, flyga och att få kontakt med folk.
Blanche Argus: var det någon som hjälpte dig?
Lea94: Jodå, det var massor av folk som hjälpte mig med småsaker, jag minns att jag tycker det var så kul eftersom alla man mötte var så snälla och hjälpsamma.

Blanche Argus: skapade du din avatar själv?
Lea94: O nej, det kunde jag inte. Första dagarna hade jag en standard avatar, men sedan ville jag ha en bättre. Så jag testade väl typ 20-30 olika avatarer under några dagar när jag hittade "Tokyo-girls" där denna är köpt. Mitt mål med min avatar var att den skulle vara så verklighetstrogen som möjligt och denna har ju en realistisk längd, 166 cm som jag är i verkligheten. Fast det har gjort att jag är nästan alltid minst var jag än kommer*lol' Sedan ville jag ha en som var något så när lik mig själv.
Blanche Argus: du verkar vara snabblärd :)
Lea94: Haha, jo, jag är ganska smart brukar folk säga *lol*
Blanche Argus: märker det :)
Lea94: Men du ska veta att första veckan, veckorna här satt jag inloggad nästan dygnet runt. Hade sommarlov från skolan då. Det här med att bygga, det tog ett år innan jag lärde mig grunderna. Fast första året hade jag inte så mycket att bygga med.

Blanche Argus: vad roar dig mest på SL?
Lea94: Det är nog att gå runt och titta på alla ställen och fotografera, fast det har jag inte gjort på över ett år eftersom jag haft fullt upp med katterna och mitt hus / tomt.
Blanche Argus: Hur många katter har du?
Lea94: För närvarande 35, 30 här hemma just nu, en gammal katt som går som vakt i min affär och 4 ute till försäljning.
Blanche Argus: vad säljer du för något?
Lea94: Jag avlar 12 olika raser och har två husdjurs katter, så normalt brukar det vara 26 katter här. Kattungar och katter.

Blanche Argus: väldigt vad du är effektiv :)
Lea94: Jag är ordningsmänniska och väldigt bra på att organisera, när det var något som skulle göras i skolan, blev det alltid jag som fick ta hand om det, tillställningar ock sånt. Har lärt mig det av pappa som säger att slarv är en stor synd. Han är pilot och nu flyginstruktör, så i hans jobb får dom inte slarva.

Blanche Argus: vilka umgås du mest med?
Lea94: Mina katter. F-låt.. skojar. Sista tiden har det blivit mycket med Loan & Lången. Annars umgås jag en del med min Landlord, Kalyrra, som också föder upp katter. Hon har 50 katter i sin skybox. Och ibland träffar någon gammal vän jag känt i ett par år här, men mest är jag för mig själv och pysslar här hemma, trivs med det.

Blanche Argus: går du aldrig på events?
Lea94: Jodå, det gör jag.
Blanche Argus: var går du då?
Lea94: Första året här i Sl var jag ju ute jämnt på danställen, stränder och andra ställen där folk fanns, sedan har det lixom blivit så mycket annat, som detta. Oftast något musik events eller dans om det nu blir.

Blanche Argus: finns det någon dröm du skulle vilja uppfylla här, om det gick?
Lea94: Hmmm.. Jag har arbetat hårt med att få ett fint ställe och att ha massa fina katter runt mig och dit har jag kommit nu....sedan vet jag faktiskt inte. Det skulle nog vara att få äga en hel sim som jag kan bygga på och ha ännu mer katter på*lol* Fast det skulle bli för dyrt och ta för mycket tid, jag är alldeles nöjd med detta. Det finns ju ett RL liv oxå.

Blanche Argus: vi kanske ska avsluta nu, det var kul att få träffa dig Leah och dina katter :) Om du inte vill tillägga något mer?
Lea94: Det enda är väl att SL har varit bra för mig eftersom jag har utvecklats även i RL med hjälp av allt jag gjort här.
Blanche Argus: hur då?
Lea94: Jag är ju inte så gammal ännu och var väldigt ung när jag kom hit. Har ju nyss gått ut gymnasiet och alltid bott hemma. Här har jag fått ta hand om mig själv och fixa allt från grunden, utan mamma som lagar mat etc... om du förstår vad jag menar. Har byggt upp ett "liv" här alldeles själv, med endast lite hjälp då och då från andra. För två år sedan "bodde" jag först på en strand på ett sim där det låg ett museum och tillbringade all tid på dansställen och liknande, sedan bodde jag i en väns vinterstuga i 6 månader med ett minimum av prim, och nu....titta här.



Lea94: Ett fint hus på en tomt som jag har designat själv, med en hög fina katter som jag avlat fram själv och försäljningen av dem, deras ungar täcker alla mina kostnader här i SL...oftast. Så, jag är lite stolt faktiskt. Detta är en 1/4 sim + en halva av en 1/4 sim som min landlord har styckat upp särskilt åt mig, Är precis lagom stort och med massor av prim*lol* Fast nu har jag nästan använt allt.

Blanche Argus: jätte fint. Ska vi åka till din shop?



Lea94: Detta är SL.s största kattmarknad, som ligger på 3 sim som är ihopbyggda. Detta är mitt lilla hörn. Kabinen har jag designat själv, det var en sommarstuga från början som jag byggt om helt. Jag har försökt göra den Nordisk sommar aktig. Det är kul att arbeta med något, mitt hus och tomt tog nästan ett år att få komplett och denna höll jag väl på med i en vecka, men är också skönt när allt är klart. Så snart kan jag börja med att åka runt och fota i SL igen och kanske gå på mer events.



Till Leah-Maries KittyCat´s shop

Här finns mer att läsa om Leah-Marie:

Leah-Maries deviantART

Leah Maries deviantART Five months later

1 kommentar: