torsdag 21 november 2013

Intervju Mandel Solano




Blanche Argus: "Illusions" står det på din tagg, är det din grej?
Mandel Solano: det är en grupp som en vän till mig har, jag har fått låna lite plats i rymden för att kunna bygga.

Blanche Argus: En fråga som jag alltid är intresserad av är, hur hittade du Second Life?
Mandel Solano: hm det är svårt att svara på, jag har varit intreserad av möjligheten att kunna kommunicera med hjälp av datorer sedan 1970.
Blanche Argus: vad gjorde du då?
Mandel Solano: jag var på en designutbildning. industridesign. Jag och min flickvän, som också var på den där utbildningen, hade ett projekt om hur patienter på sjukhus skulle kunna kommunicera med omvärlden, så vi hittade på ett sorts internet liknande koncept för det. I dag finns den möjligheten, datorer fanns ju inte för vanligt folk på den tiden.

Blanche Argus: hur gjorde ni då?
Mandel Solano: ja sen fick vi barn å så haha.
Blanche Argus: haha

Blanche Argus: hur fann du SL?
Mandel Solano: senare strax innan jag skaffade mig dator så gick jag på möten i en datorförening där det förekom möten med föredragshällare som berättade om möjligheten med virtuella världar, runt 1980 så jag har nog tänkt på möjligheten ganska tidigt och hur jag hittade SL det vet jag inte, det var bara där :) men jag hade en dålig dator för SL.

Blanche Argus: vad tänkte du om SL i början?
Mandel Solano: det fanns ju andra liknande världar också, det var tomt och jag förstod inte hur jag skulle bära nig åt hehe. Antagligen var väll alla där då lika okunniga som jag.
Blanche Argus: var inte du online med en tidigare avatar 2007?
Mandel Solano: ja jag menar då.

Blanche Argus: vad tycker du om SL?
Mandel Solano: det är oftast intressant, jag är ju intresserad av den skapande sidan i SL
Blanche Argus: på vilket sätt skapar du?
Mandel Solano:jag håller mest på med partiklar, gör texturer för dem och tweakar scripts, ursäkta svengelskan, men det är nästan oundvikligt här.. och sedan 2 år sedan har jag börjat prata/chatta med andra omkring mig då blir det ännu bättre.

Blanche Argus: chattade du inte tidigare med andra?
Mandel Solano: nej jag är en väldigt blyg människa :) jag visste inte hur jag skulle göra heller och engelska är svårt tyckte jag:)
Blanche Argus: på svenska, med andra svenskar?
Mandel Solano: ja men vi är inte så många och jag tycker inte att alla är så intressanta, får man tycka så?

Blanche Argus: är du mest ensam på SL?
Mandel Solano: nej det tycker jag inte, men chattar man för mycket blir det inget skapande gjort, eller att sortera mitt eländiga Inventory hehe.
Blanche Argus: är du på SL för att skapa enbart?
Mandel Solano: nej jag är ute ganska mycket för att se vad andra har åstadkommit, det finns en hel del god konst här som är underskattad, speciellt av de som är omedvetna om SL eller tycker det är mindre värt för att det inte går att ta på.. att det inte är fysisk KONST. Men det är ju inte helt lätt att ta sig in i SL och lära sig hur man använder sina ögon här.
Blanche Argus: hur menar du då?
Mandel Solano: att röra sig i Second Life är inte helt lätt till en början, det tar tid att lära sig och många har inte det tålamodet och tiden som går åt och det krävs att man har en dator utöver medel för att det ska bli njutbart eller ens möjligt att använda SL.

Blanche Argus: Vad tycker du om SL idag, har det utvecklats?
Mandel Solano: det är ju mycket intresantare nu men kräver ännu mer av din dator, vilket kan vara hämmande för att använda SL, sedan verkar ju den ekonomiska krisen i världen påverka även SL negativt.. massor med öde ytor.

Blanche Argus: du har ju varit på Meeting point nyligen, vad tycker du om de nya som kommer till SL?
Mandel Solano: ja en del är väl unga för den här världen, alla här i SL är ju inte trevliga om man tänker efter som i RL :( Sedan verkar det som Linden Lab annonserar lite väl mycket om sexet här på SL vilket drar till sig människor som är odrägliga enligt min mening, och en del unga tror att man kan bete sig hur som helst utan tanke på att de har "riktiga människor" omkring sig.

Mandel Solano: usch vad jag låter negativ, jag är mest positiv.

Blanche Argus: vad skulle du vilja göra för att SL skulle bli bättre?
Mandel Solano: kanske skulle det vara ett krav att man loggade in med ett konto som är fastare knutet till den riktiga personen där bakom, men då blir det väl ännu färre som kommer hit, till SL.

Blanche Argus: Vad vill du göra med ditt SL?
Mandel Solano: haha.. jag vet inte riktigt och det kanske är bra. Jag vill göra något större konstprojekt, men vet inte om jag vågar, det är ett ansvar att ta.
Blanche Argus: vad skulle det projektet innebära i så fall?
Mandel Solano: planering.. planering.. skissande, försök och kreativitet.

Blanche Argus: om det gick att uppfylla din egen dröm på SL, vad skulle det bli då?
Mandel Solano: det vet jag inte jag har inte formulerat mig så långt, om du menar att fylla en sim med något kreativt. Om jag hade pengar skulle jag skaffa 4 sim i kvadrat för möjligheten att ordna riktigt stora tillställningar med musik, partiklar, ljus, prim art shower för 4 x 100 personer på en gång, men det är mega dyrt :)

Blanche Argus: oki kanske klara nu med intervju. Finns det något du mer du skulle vilja tillägga till oss på SL?
Mandel Solano: att vi ska vara snälla mot varandra :))

Blanche Argus: Tack för att du ville vara med på intervju Mandel :)
Mandel Solano: Tack Blanche :)) ♥

3 kommentarer:

  1. Mandel var ju en riktigt trevlig bekantskap, måste jag säga! ;)

    Tack för ännu en trevlig intervju, Blanche

    SvaraRadera
  2. Klart, han är ju stockholmare Bock :) Har stött på honom några gånger på konstöppningar.

    SvaraRadera
  3. ni får ursäkta det förekommer en del felstavningar i texten. jag påstår att jag hörde föredrag om virtuella värdar runt 1980, ska vara 1990:) Mandel Solano

    SvaraRadera